Torna

Nou impuls per a la transformació educativa per una educació més inclusiva, equitativa i per millorar el sistema educatiu

12/11/2021

En el marc del plenari "Un nou impuls a la transformació educativa a la ciutat de Barcelona" el Consorci d’Educació ha compartit avui amb les direccions dels centres d’ensenyaments obligatoris de la ciutat el Pla d'accions per a la transformació educativa a Barcelona. Un pla que els propers anys vol donar un nou impuls a la transformació educativa a la ciutat perquè sigui prou inclusiva i equitativa per garantir a tots els infants un excel·lent nivell de competències bàsiques al final de l'etapa obligatòria.

La jornada d’aquest matí ha estat presidida pel conseller d'Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, i l'alcadessa de Barcelona, Ada Colau, i hi han assistit bona part de les direccions dels 241 centres d’ensenyaments obligatoris i dels serveis educatius de la ciutat, a més d'experts del món educatiu i representants de les institucions que han acompanyat i acompanyaran el pla d'accions que avui s'ha presentat. 

El plenari ha arrencat amb una valoració de la gerent del Consorci d'Educació, Mercè Massa, de l’etapa 2016-2021 que ha estat el punt de partida per a la transformació educativa a la ciutat amb vocació de canvi sistèmic i de les principals palanques que la han de fer possible en la nova etapa que comença. A continuació ha tingut lloc una taula rodona moderada per Rosa Artigal (del Consorci d'Educació) en la qual Francina Martí (Rosa Sensat), Ismael Palacín (Fundació Bofill) i Eduard Vallory (Unescocat, Escola Nova 21) han parlat sobre com ha de ser l’aprenentatge i el canvi de paradigma de l’educació, quins han de ser els reptes de l’administració en relació amb la transformació educativa i quin paper hi juga el lideratge pedagògic.

 

Suma d'esforços de les administracions, la comunitat educativa i el món acadèmic

Tal i com ha explicat la gerent del Consorci d'educació, Mercè Massa, en el Pla d’accions per a la transformació educativa que s'ha presentat aquest matí s'aglutinen totes aquelles mesures orientades a la transformació educativa a la ciutat. És dinàmic i suma esforços en el treball conjunt amb l’Ajuntament de Barcelona i el Departament d’Educació, amb la comunitat educativa i el món acadèmic, per tal que pugui incrementar accions a mesura que es determini l’impacte de les que es duen a terme o es detectin noves necessitats.

La iniciativa representa un pas endavant respecte el programa Xarxes per al canvi, que durant 5 anys (2017-2021) ha estat el punt de partida per a la transformació educativa a la ciutat amb vocació de canvi sistèmic. Un cop assolida la presa de consciència d’un canvi de model educatiu més personalitzat, més inclusiu i més competencial, ara cal passar a l’acció i alinear estratègicament tots els recursos de suport (programes, serveis, projectes) en un sol focus: la millora de la qualitat de la xarxa educativa de la ciutat.

El pla també es sosté en les millores en termes d’equitat que s’han assolit amb el Pla de xoc contra la segregació escolar i per a la igualtat d’oportunitats educatives. Sabem que només si comptem amb unes escoles i instituts amb una composició social més heterogènia en què la diversitat de referents de tots els nois i les noies sigui present a totes les aules, serà possible assolir totes les competències bàsiques que desplega el currículum.

Per tal de valorar el treball dut a terme i assentar les bases del nou Pla, el setembre passat es va fer una jornada de treball amb els i les professionals de centres educatius, dels serveis centrals i els serveis educatius, Ajuntament i Departament d’Educació, les entitats que van formar part de Xarxes per al Canvi i d’altres entitats rellevants en el món educatiu, universitats i experts. A la jornada es va veure tant l’oportunitat i necessitat d’impulsar amb més força aquest canvi, com el fre i l’impacte que havia tingut la pandèmia. Per això, pren encara més rellevància l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible 4 de Nacions Unides: garantir una educació de qualitat, inclusiva i equitativa, i promoure oportunitats d’aprenentatge al llarg de la vida per a tothom.

El Pla d’accions per a la transformació educativa a Barcelona apunta a aquest objectiu col·lectiu: la necessitat d’una educació que sensibilitzi i capaciti tot l’alumnat per desenvolupar el seu projecte de vida amb dignitat i amb sentit i per respondre als reptes del món en què vivim.

 

Les 8 palanques per a la transformació educativa a Barcelona

El Pla d’accions per a la transformació educativa a Barcelona contempla 8 palanques que s’articularan per generar sinergies entre elles, i que seran supervisades tant pels òrgans del Consorci d’Educació com per la Taula de seguiment amb experts que permetrà compartir, contrastar i avaluar conjuntament amb la administració les accions dutes a terme i incorporant-ne de noves quan es detectin noves necessitats.

  • La plena capacitació de equips directius i docents: xarxes d’aprenentatge, mentories, propostes formatives.
  • L’adequació dels equipaments educatius per la transformació educativa.
  • L’acceleració digital.
  • Avançar en l’equitat educativa: la lluita contra la segregació, assignació de recursos compensatoris a centres de zones més desafavorides i prestacions directes a l’alumnat en situació de vulnerabilitat.
  • La incorporació de nous perfils professionals als centres: de l’equip docent a l’equip educatiu.
  • Programes per l’aprenentatge competencial en cinc àmbits: recerca i ciència,  arts i cultura, llengua i plurilingüisme, valors i ciutadania, salut i qualitat de vida.
  • Impuls a l’educació inclusiva: detecció, escolarització, orientació psicopedagògica i coordinació amb serveis socials i salut
  • L’entorn i les activitats extraescolars

 

Focalització a l’educació secundària obligatòria

 La secundària obligatòria és una etapa especialment sensible en la que l’orientació educativa i una bona vinculació amb l’escola serà fonamental per a garantir la continuïtat dels aprenentatges també més enllà dels 16 anys.

Els principis de la transformació educativa i aquest Pla d’accions s’orienten a l’assoliment d’una educació competencial, connectada amb la realitat, en què es mobilitzin les capacitats de treball en equip i la creativitat, en què les experiències ajudin l’apoderament dels nois i les noies i la seva autonomia i consciència què el que aprenen té un sentit per a la vida.  Tot plegat obliga als docents a repensar la seva tasca, els models d’avaluació, l’acció tutorial, l’acompanyament emocional, les propostes didàctiques, les metodologies i la pròpia organització del centre al servei de l’aprenentatge. En la majoria dels instituts on els equips són nombrosos, en què la fragmentació entre departaments és gran i les dinàmiques de treball sovint són estressants, és important obrir espais de reflexió sobre la pràctica i estendre les bones pràctiques a tota l’organització. Els programes que el Consorci posa a disposició dels centres van en aquesta línia.

En resum, es treballarà amb les escoles i els instituts perquè tot l’alumnat, sense excepció, tingui aprenentatges més profunds i més duradors, que li permetin desenvolupar projectes de vida dignes i contribuir a la societat transformant-la, donant resposta als reptes col·lectius. Qualitat, inclusió i equitat han de ser un mateix horitzó.

 

Plenari "Nou impuls a la transformació educativa"

 

Més informació Nota de premsa