El personal docent i el personal d’administració i serveis que estigui adscrit a centres de la Generalitat de Catalunya a la ciutat de Barcelona, a centres de titularitat de l’Ajuntament de Barcelona o al Consorci d’Educació de Barcelona.
TancaAutorització de compatibilitat
El règim d’incompatibilitats és el règim jurídic en virtut del qual el personal que presta els seus serveis a l’Administració pública, sigui funcionari o personal laboral, no pot exercir cap altra activitat, sigui al sector públic com al sector privat, llevat dels casos en què la llei ho permet.
La regulació de les incompatibilitats s’integra dins del règim estatutari dels funcionaris públics. Es basa en la necessitat d’aplicar el principi de dedicació del personal al servei de les administracions públiques a un únic lloc de treball, sense més excepcions que les que demani el servei públic, respectant l’exercici de les activitats privades que no puguin impedir l’estricte compliment dels seus deures o comprometre’n la imparcialitat o la independència.
Preguntes freqüents
-
Qui ha de sol·licitar l'autorització de compatibilitat?
-
En quin moment l'he de demanar?
L'exercici d'un segon lloc de treball o activitat pública o privada requereix, en tots els casos, autorització expressa prèvia (art. 17.1 Llei 21/1987)
Per tant, cal presentar la sol·licitud de compatibilitat prèviament a la realització de les dues activitats.
Les sol·licituds de compatibilitat presentades quan les activitats ja s’han realitzat seran arxivades, ja que es consideraran presentades fora de termini
Tanca -
Quan no és necessari demanar la compatibilitat?
D’acord amb l’article 2, de la Llei 21/1987, no es consideren subjectes a incompatibilitat les activitats següents:
- Les derivades de l'administració del patrimoni personal o familiar, llevat del que determina l'article 11.
- La participació en seminaris, en cursos o en conferències tinguts en centres oficials destinats a la formació de funcionaris, si no tenen un caràcter permanent o habitual i no superen les setanta-cinc hores anuals.
- La participació en tribunals o en òrgans de selecció per a l'ingrés en les administracions públiques.
- La participació en exàmens, en proves o en avaluacions efectuades pel personal docent, si són diferents de les que li corresponen habitualment, en la manera que hom determinarà per reglament.
- L'exercici del càrrec de president, vocal o membre de les juntes rectores de mutualitats o patronats de funcionaris, sempre que aquell no sigui retribuït.
- La producció i la creació literàries, artístiques, científiques i tècniques, i també la col·laboració en les publicacions derivades d'aquelles, sempre que no s'originin com a conseqüència d'una relació de treball o de prestació de serveis.
- La participació ocasional en col·loquis i en programes de qualsevol mitjà de comunicació social, i també la col·laboració i l'assistència ocasional a congressos, seminaris, conferències o cursos de caràcter professional, sempre que no s'originin com a conseqüència d'una relació de treball o de prestació de serveis.
- La realització de treballs de caràcter científic, tècnic o artístic, i també el desenvolupament de cursos d'especialització a què es refereix l'article 11 de la Llei Orgànica 11/1983, de Reforma Universitària.
En cas de dubte, es millor consultar o presentar la sol·licitud per tal que es valori des del servei corresponent.
Tanca -
Com he de sol·licitar la compatibilitat?
La compatibilitat s’ha de demanar a través del tramitador genèric de compatibilitats
Tanca -
Quina documentació he de presentar?
PRIMERA ACTIVITAT: es considera activitat principal la desenvolupada en el sector públic amb jornada i horari ordinaris, en els casos que aquesta Llei determina.
Cal adjuntar:
- Certificat del centre escolar on desenvolupeu la vostra activitat principal, emès pel/per la secretari/ària del centre amb el vistiplau del/de la director/a, on es faci constar la vostra franja horària diària concreta per dies i hores.
Si s'exerceixen dos càrrecs o activitats públiques compatibles a temps parcial, es considera principal la que té la jornada més llarga. En el cas d'ésser ambdues d'igual durada es considera principal la de nivell i retribució més alts, i en el cas d'ésser ambdues també iguals en aquests aspectes es considera principal la de més antiguitat.
Si algunes de les dades relatives a l’activitat principal (naturalesa jurídica de la relació, grup, Núm. De registre personal, antiguitat i retribucions) són desconegudes pel sol·licitant, es poden deixar en blanc i es comprovaran d’ofici.
SEGONA ACTIVITAT:
Si és pública, els documents que corresponguin a l’activitat:
- Certificat del/de la director/a del centre o organisme on voleu desenvolupar l’activitat per la qual se sol·licita la compatibilitat, on es faci constar: 1) el període de contractació, 2) el lloc o centre de treball on la desenvolupareu, 3) descripció de l’activitat específica que portareu a terme, 4) A qui anirà adreçada l’activitat, 5) la franja horària diària concreta per dies i hores, 6) el nombre total d’hores setmanals, 7) si supera o no les 75 hores a l’any i 8) la retribució íntegra mensual que rebreu.
- Còpia del document d’Acceptació de la Col·laboració amb el Departament d’Educació i Formació Professional, on constin les dades específiques de la mateixa.
- Certificat de l’Ajuntament del qual depèn el centre on es realitzarà l’activitat pública secundària que es pretén compatibilitzar, on consti el període de contractació, la dedicació, franja horària diària concreta per dies i hores, nombre total d’hores setmanals i les vostres percepcions econòmiques.
- Certificat emès pel secretari de l’ajuntament del qual sou membre, conforme ocupeu un càrrec retribuït amb dedicació parcial, on es facin constar la franja horària diària concreta, nombre total d’hores setmanals i les vostres percepcions econòmiques.
- Certificat de la Universitat corresponent on consti el període de contractació, la dedicació, franja horària diària concreta, nombre total d’hores setmanals i les vostres percepcions econòmiques.
Si és privada, els documents que corresponguin a l’activitat:
- Certificat del/de la director/a o cap de personal de l’empresa privada on voleu desenvolupar l’activitat privada per la qual se sol·licita la compatibilitat, on es faci constar el període de contractació, centre de treball, la vostra dedicació específica, franja horària diària concreta per dies i hores i nombre total d’hores setmanals.
- Declaració jurada o promesa on es detalli: l’activitat específica per la qual sol·liciteu la compatibilitat, centre de treball, el nombre d’hores i distribució horària diària concreta que hi penseu dedicar i el compromís que aquest horari no interferirà amb el que teniu assignat al centre.
- Acreditació de l’alta com autònom/a i acreditació del corresponent pagament de la taxa.
-
Principalment, el límit retributiu i que existeixi un interès públic per al seu desenvolupament. Aquest interès públic el declara la pròpia llei de compatibilitats o un acord exprés del Consell Executiu.
A mode d’exemple, sempre que es compleixin tota la resta de requisits, es permet (com a segona activitat):
- Ser professor associat a temps parcial en alguna universitat amb un contracte indefinit.
- Docència impartida per professors d’ensenyament de nivells no universitaris que presten els seus serveis a la Generalitat de Catalunya en centres de música i d’Educació d’adults i en les classes de llengües estrangeres organitzades pels municipis.
- L’exercici de la docència com a professor especialista d’ensenyaments de formació professional en centres dependents del Departament d’Educació, per part de persones que desenvolupin activitats en el sector públic relacionades amb els cicles formatius objecte de l’activitat docent, amb un màxim de 18 hores i 45 minuts.
- Tasques de tutoria i consultoria del personal docent col·laborador de la Universitat Oberta de Catalunya.
- L'exercici de la docència com a professorat especialista d'ensenyaments de formació professional en centres dependents del Departament d'Educació, per part de persones que desenvolupen activitats en el sector públic relacionades amb els ensenyaments objecte de l'activitat docent.
Aquesta llista no és exhaustiva, hi ha d’altres acords.
Només hi ha límit de retribucions en els casos que es compatibilitzin dues activitats públiques:
Les remuneracions totals que hom pot percebre com a conseqüència de les autoritzacions atorgades en virtut de l'article 4 no poden superar en cap cas les remuneracions màximes establertes en els Pressupostos Generals de l'Estat per al càrrec de director general o la que, si s'escau, determini a aquest efecte el Pressupost de la Generalitat. Tampoc no pot superar la retribució que li correspon per l'activitat principal, estimada en règim de jornada ordinària, incrementada d'acord amb els percentatges següents:
- a) Un 30%, els funcionaris del Grup A o personal del nivell equivalent.
- b) Un 35%, els funcionaris del Grup B o personal del nivell equivalent.
- c) Un 40%, els funcionaris del Grup C o personal del nivell equivalent.
- d) Un 45%, els funcionaris del Grup D o personal del nivell equivalent.
- e) Un 50%, els funcionaris del Grup E o personal del nivell equivalent.
La superació d'aquests límits retributius, en còmput anual, requerirà un acord exprés del Consell Executiu o del Ple de les corporacions locals, i solament es pot concedir sobre la base de raons d'especial interès per al servei.
En l'àmbit d'aquesta Llei, s'entén per remuneració qualsevol dret de contingut econòmic derivat directament o indirectament d'una prestació o d'un servei personal, tant si la quantia és fixa o variable, com si s'acredita periòdicament o ocasionalment.
Les pagues extraordinàries i l'ajut familiar solament es poden percebre per un dels llocs, sigui quina sigui llur naturalesa.
El personal inclòs en l'àmbit d'aquesta Llei que, per raó del càrrec o per designació o nomenament, pertanyi a consells d'administració o a òrgans de govern d'entitats o empreses públiques o privades en representació del sector públic pot percebre únicament les dietes i les indemnitzacions derivades de la seva assistència en la quantia establerta en el règim general de dietes i indemnitzacions de la Generalitat de Catalunya o de la corporació local de què es tracta.
En l'àmbit de l'Administració de la Generalitat, l'import de les dietes o les indemnitzacions que per qualsevol concepte es percebin no poden ésser superiors en termes anuals al 30% de les retribucions brutes que la persona afectada hagi de rebre per aquest període. El percentatge pot ésser modificat per la llei de pressupostos.
Tanca -
Principalment, no superar el límit d’hores entre les dues activitats: en cap cas, la suma de jornades de l'activitat pública principal i l'activitat privada no pot superar la jornada ordinària de l'Administració (37.5h) incrementada d'un 50%. És a dir, que el límit serien 56h i 15 minuts setmanals.
L’activitat privada no pot interferir de cap manera en el desenvolupament de l’activitat pública i no poden ésser objecte de compatibilitat les activitats professionals que s'han de prestar a persones a què hom està obligat a atendre en el desenvolupament del càrrec públic.
Tanca -
L'incompliment del que disposa la llei 21/1987, de 26 de novembre, d'Incompatibilitats del personal al servei de l'Administració de la Generalitat, ha d'ésser sancionat disciplinàriament, sens perjudici de l'executivitat de la incompatibilitat en què s'hagi incorregut, d'acord amb el seu article 23.
Aquest incompliment pot ser constitutiu de falta molt greu, si l'incompliment de les normes d'incompatibilitats dona lloc a una situació d'incompatibilitat (falta molt greu tipificada en l'article 95.2.n TREBEP i a l'article 115 en el Text Únic); falta greu, si s'està exercint activitats compatibles sense autorització (article 116 Text únic); o falta lleu, si consisteix en un incompliment sense l'execució de tasques incompatibles o que requereixen compatibilització prèvia (article 117 del Text Únic).
Tanca -
Si l’activitat és no retribuïda, cal que la presenti?
Tant si és remunerada com no, cal presentar sol·licitud de compatibilitat.
Tanca -
Si tinc permís/excedència/reducció, puc realitzar una segona activitat?
D’acord amb la LLEI 8/2006, de 5 de juliol, de mesures de conciliació de la vida personal, familiar i laboral del personal al servei de les administracions públiques de Catalunya:
- Les reduccions de jornada establertes per aquesta llei són incompatibles amb l'autorització de compatibilitat, que resta suspesa d'ofici fins al finiment del termini de la reducció.
- Les excedències per a tenir cura d'un fill o filla o de familiars són incompatibles amb l'autorització de compatibilitat, que resta suspesa d'ofici fins al finiment del termini d'excedència.
- El permís sense retribució per a atendre un familiar (fins al segon grau de consanguinitat o afinitat per un període mínim de deu dies i màxim de tres mesos, prorrogable, excepcionalment, fins a tres mesos més) és incompatible amb l'autorització de compatibilitat, que resta suspesa d'ofici fins al finiment del permís.
- La reducció de jornada per interès particular esta subordinada a les necessitats dels serveis i és subjecta al règim que estableix la Llei 21/1987, de 26 de novembre, d’incompatibilitats del personal al servei de l’Administració de la Generalitat.
-
La percepció de pensió per jubilació o retir per drets passius o per qualsevol règim de seguretat social públic i obligatori és incompatible amb l'exercici de les funcions de llocs de treball en el sector públic corresponents a diputats del Parlament de Catalunya, a membres de les corporacions locals, a alts càrrecs i a la resta del personal de les administracions públiques catalanes, dels ens i els organismes públics de Catalunya, incloses les entitats col·laboradores i les concertades de la Seguretat Social en la prestació sanitària.
La percepció de les pensions damunt dites resta en suspens pel temps que hom romangui en aquest lloc de treball, sense que això n'afecti les actualitzacions.
En l'àmbit laboral és compatible la pensió de jubilació parcial amb un lloc de treball a temps parcial.
Tanca -
- LLEI 21/1987, de 26 de novembre, d'Incompatibilitats del personal al servei de l'Administració de la Generalitat.
- Ley 53/1984, de 26 de diciembre, de Incompatibilidades del Personal al Servicio de las Administraciones Públicas.