Una exposició amb reflexions sobre alimentació sostenible de l'alumnat tanca les activitats de la Capitalitat Mundial de l’Alimentació Sostenible
10/12/2021Coincidint amb el Dia dels Drets Humans, avui s'ha presentat a les Cotxeres de Sants la iniciativa “Ara, aquí les escoles per l’alimentació sostenible, una exposició que mostra 178 pòsters amb les reflexions realitzades sobre l’alimentació sostenible per l’alumnat de 80 centres de la ciutat que es podrá veure al vestíbul de l’Ajuntament del 16 al 22 de desembre. L'acte ha estat presidit pel conseller d’Educació i president del Consorci d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, i el regidor d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona, Pau Gonzàlez, i tanca les activitats que s'han realitzat aquest 2021 als centres de la ciutat amb motiu de la Capitalitat Mundial de l’Alimentació Sostenible (CMAS) de Barcelona.
El projecte “Ara, aquí les escoles per l’alimentació sostenible” és una de les activitats que s'han dut a terme en el marc la Capitalitat Mundial de l’Alimentació Sostenible (CMAS) de Barcelona aquest 2021. Es tracta d'una iniciativa conjunta del Consorci d’Educació de Barcelona i l’Ajuntament, amb la col·laboració d’Escoles + Sostenibles, que s’ha desenvolupat en un total de 80 centres educatius de la ciutat. Els alumnes participants han creat un total de 178 pòsters i es poden veure exposats al vestíbul de l’Ajuntament del 16 al 22 de desembre i també en el catàleg digital de l’exposició.
En l'acte de presentació dels treballs realitzats, que ha tingut lloc aquest matí a les Cotxeres de Sants, hi han participat els cors In Crescendo i el Teen Soul de la l’Escola Municipal de Música Eixample - Joan Manel Serrat de l’Eixample, que han interpretat tres peces de la cantanta “Embolic de tardor” que tracten sobre el malbaratament alimentari, musicades per Albert Guinovart i escrites per la xef Ada Parellada. Una proposta que forma part d’un projecte més ampli que parteix de la voluntat d’apropar els processos creatius de compositors catalans a l’alumnat, amb la creació de “Menú musical”, una obra formada per quatre moviments, un per a cada estació de l'any, amb quatre xefs i quatre compositors.
Durant l’acte també s’ha projectat un vídeo que ha mostrat els diferents projectes que s’estan realitzant als centres educatius sobre l’alimentació sostenible impulsats per l'Ajuntament, amb propostes educatives i recursos creats amb la col·laboració del Consorci d’Educació i d'Escoles + Sostenibles, de l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB), l’Associació de Mestres Rosa Sensat, així com de diversos museus de la ciutat.
Aquest acte tanca el programa d’esdeveniments de la Capitalitat Mundial de l’Alimentació Sostenible del 2021 en què s’han organitzat centenars d’activitats i esdeveniments amb la participació de milers persones, i diversos actors econòmics i entitats.
“Ara, aquí les escoles per l’alimentació sostenible” i altres projectes educatius dins de la CMAS
El projecte “Ara, aquí les escoles per l’alimentació sostenible” ha comptat amb la participació de 80 centres educatius dels 10 districtes de la ciutat. Han estat 2.517 alumnes d’educació infantil, primària, secundària, postobligatoris i educació especial, els que han donat resposta a la crida per participar en el debat sobre el sistema alimentari i han dissenyat un pòster visualment atractiu i amb valor comunicatiu. En total s’han creat 178.
L’objectiu ha estat que l’alumnat plasmés les seves reflexions fruit del procés d'aprenentatge fet en els diferents projectes educatius impulsats, i comunicar aspectes relacionats amb l’alimentació que posin en valor la salut, la sostenibilitat i la justícia global. Amb la voluntat de promoure el canvi cultural necessari per a la transformació del sistema alimentari, i conscients del paper clau de l'educació i per tant l’àmbit escolar, el món escolar és un dels àmbits prioritaris d’acció dels projectes de les iniciatives impulsades des de l’Ajuntament en col·laboració amb el Consorci d’Educació, la xarxa d’Escoles + Sostenibles i l'Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB).
Les principals accions han estat les centrades en la transformació dels menjadors escolars amb el programa de l'Agència de Salut Pública de Barcelona “Menjadors més sans i sostenibles” per una banda, i totes les activitats educatives de formació de professorat, la promoció d'intercanvi d'experiències i l'elaboració de materials educatius com una guia pedagògica sobre alimentació sostenible. En el marc de la microxarxa d'Escoles + Sostenibles, s’ha engegat el projecte "Alimenta't amb seny" perquè l’alumnat reflexioni en el centre educatiu sobre el model actual de sistema alimentari, l'oportunitat de millores en els menús, el coneixement d'alternatives, el valor de la pagesia i/o la importància d'un consum conscient d'aliments, entre altres.
Tot plegat farà de la comunitat un col·lectiu més crític i responsable. S’ha experimentat en fase pilot amb 11 centres el curs passat i que ara s’espera ampliar. I també la “Maleta de l'Alimentació Sostenible” del Servei de documentació d’educació ambiental (SDEA) que inclou un ampli ventall de recursos pedagògics per iniciar o complementar un treball de descoberta o investigació a l’aula o en altres espais educatius.
Activitats als museus de la ciutat
Aquest darrer trimestre de 2021 s’han intensificat les activitats arreu de la ciutat, com per exemple les que s’han dut a terme a diferents museus centrant-se en l’alimentació sostenible i en el respecte al medi ambient. La Fundació Miró, la Fundació Antoni Tàpies, el Museu del Disseny, el Museu Nacional d’Art de Catalunya, el Museu Picasso, i el Museu de Ciències Naturals han posat les seves col·leccions a disposició de la Capitalitat Mundial de l’Alimentació Sostenible i han dissenyat un total de deu activitats pedagògiques adreçades a escoles, instituts, i centres d’educació especial, públics i concertats, per reflexionar i aprendre sobre el sistema alimentari. Són deu propostes ben diferents a les quals s’han inscrit més de 60 centres, el que representa uns 3.000 alumnes d’escoles i d’instituts de la ciutat.
Maletes de llibres
Tots els projectes educatius que s'han impulsat s’han dissenyat amb la voluntat que perdurin més enllà de la celebració de la Capitalitat Mundial de l’Alimentació Sostenible, per tal d’incloure el debat sobre el sistema alimentari en la programació educativa del màxim nombre de centres escolars. Com a acompanyament a cada una de les activitats s’han creat un total de 12 “Maletes de llibres” (que sumen un total de 575 volums) per la Capitalitat de l’Alimentació Sostenible. Uns recursos pedagògics que perduraran i restaran a disposició dels centres educatius un cop passada aquesta efemèride. L’objectiu és suggerir la conversa amb els infants d’educació infantil i primària, des de la vessant literària i artística, per enllaçar amb el món real des de la ficció i a l’inrevés, per parlar d’un tema de justícia social des de la realitat tenint referents literaris.