Els centres educatius i les empreses es troben per analitzar el futur de la sostenibilitat urbana
13/12/2023El Consorci d’Educació de Barcelona, l’Institut de Sostenibilitat i Medi Ambient, CaixaBank Dualiza i l’associació FPEmpresa han organitzat una trobada per reunir empreses i centres educatius amb l'objectiu d'impulsar projectes conjunts des de l’FP en l'àmbit de la sostenibilitat. Durant la jornada, s’ha parlat sobre l’FP Dual i com pot contribuir a la formació de talent per al futur, quins nous perfils es poden preveure en l'àmbit de la sostenibilitat per a entorns urbans metropolitans d'alta densitat poblacional o com fer front a la bretxa de gènere en moltes de les professions associades a aquest àmbit.
La jornada es va emmarcar en la constatació que molts canvis futurs vindran donats per l'evolució de les pròpies ciutats, que estan transitant cap a un paisatgisme imbricat en el mateix lloc on s’habita i es treballa. Es tracta d’un model que contrasta amb la planificació passada, en la qual moltes edificacions s'agrupaven al voltant d'un gran espai verd.
Segons el director de l'Institut de Sostenibilitat i Medi Ambient de Barcelona, Josep Ramon Domingo, “aquests dissenys vindran acompanyats de noves eines i tècniques de construcció que afectaran de ple els professionals que es desenvolupen en aquests camps. Aquests treballadors hauran de desenvolupar competències digitals enfocades a l'ús de noves eines per a la construcció, el disseny, el mesurament, etc. Però també altres destinades a fer sostenibles aquests nous entorns amb rec intel·ligent, control d'humitat...”.
L'FP, clau en els nous enfocaments
Durant la trobada s’ha posat el focus en la formació professional com a agent clau per desenvolupar tots aquests nous enfocaments, ja que posseeix una gran capacitat per actuar de manera immediata i explicar a la societat els canvis que caldrà tirar endavant en matèria de sostenibilitat. Un canvi que obligatòriament ha de passar per reduir la bretxa de gènere en totes les professions digitals que es desenvolupen en camps sostenibles: segons l'Observatori de l’FP, només un de cada deu estudiants de professions de FP STEM, industrials i tecnològiques, és dona.
A més, també es van posar sobre la taula altres qüestions com la importància d’estrènyer els vincles entre les empreses i la formació professional o la necessitat que els responsables dels cicles formatius estiguin atents a la innovació que es desenvolupa a les empreses.
Reducció de la bretxa de gènere
Per contribuir a despertar més vocacions, el Consorci d'Educació, CaixaBank Dualiza i FPEmpresa han organitzat, juntament amb l'Escola del Treball, una jornada sobre talent femení. Realitzada a la mateixa Escola, els assistents han pogut conèixer com es troba representada la dona en el sector industrial i quines estratègies es poden tirar endavant per despertar noves vocacions femenines. Una d'aquestes iniciatives és el projecte EdWomensDays, desenvolupat pel propi centre educatiu i seleccionat pel seu caràcter innovador a la Convocatòria d'Ajudes Dualiza. El projecte té l’objectiu de mostrar nous referents femenins en oficis vinculats a la indústria 4.0 a aquelles noies que estan triant el seu futur professional.