Salta a contingut Salta a navegació primer nivell Salta a navegació segón nivell
Torna

El 8è Congrés de Ciència es centra en els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)

11/06/2021

Al llarg de la setmana s'ha celebrat de forma telemàtica el 8è Congrés de Ciència, amb la participació de l'alumnat de 26 centres educatius de la ciutat. En aquesta edició les recerques s'han centrat en els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) amb el lema “Cuidem el futur, investiguem al voltant dels ODS” i, com a novetat, s’ha potenciat molt el treball en xarxa amb els docents i s'ha comptat amb el suport de membres de la comunitat científica.

El Congrés de Ciència va arrencar el dilluns 7 de juny i s'ha celebrat en cinc jornades al llarg de tota la setmana en format telemàtic que s'han pogut seguir a través de Youtube. 

Les recerques d’aquest curs 2020-2021, amb el lema “Cuidem el futur, investiguem al voltant dels ODS", s'han centrat en els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). El curs passat van girar al voltant dels punts 2 i 15 dels Objectius de Desenvolupament Sostenible, amb el lema “Plantem el futur”, però l’aturada lectiva per la pandèmia no va fer possibible que s'acabessin, i per això aquest curs s’ha ampliat als 17 punts dels ODS.

Com a novetat, aquest curs s’ha potenciat el treball en xarxa amb els docents a través de la pàgina web Barcelona Aprèn Ciència, amb la que el professorat ha pogut orientar de manera més efectiva les seves recerques. També la comunitat científica ha volgut sumar-se i ha donat suport a les recerques amb Genina Calafell, investigadora i formadora en Didàctica de les Ciències Experimentals i en Educació Ambiental a la UB i la UAB; Digna Couso, directora del Centre de Recerca per a l’Educació Científica i Matemàtica (CRECIM); Èlia Tena, investigadora Predoctoral al CRECIM; i Jordi de Manuel, doctor en ecologia i escriptor. També entitats com l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Desos Opció Solidària i Eduscopi han donat el seu suport.

La comunitat científica -a través de l’Associació de Comunicació Científica, el Barcelona Institut of Science and Technology (BIST) i l’European Molecular Biology Laboratory (EMBL)- també participarà en la cloenda del Congrés de Ciència, donant feedback als alumnes en temps real, aportant valor a la recerca realitzada i oferint modelatge i experiències reals. Durant les jornades s’emetran vídeos en què els alumnes explicaran les seves recerques. 

El projecte no s'acaba amb aquestes jornades, ja que el Cosmocaixa ofereix a tots els centres participants continuar la seva recerca,  visitant el proper curs 2021-22 el museu i fent un taller adaptat a la seva investigació.

 

Dilluns 7 de juny

Enllaç amb la jornada:  https://youtu.be/BTxLljxhN_M 

 

Recerques:

On van els insectes durant l'hivern? Escola Els Porxos. Alumnes de 1r

Què passa amb els residus generats dels nostres esmorzars (i les tovalloletes) quan arriben al mar? Escola Catalònia. Alumnes de P5

Què passaria si no hi haguessin arbres? Escola Bogatell. Alumnes de 1r

Embruten el mar les coses que llencem al lavabo? Escola Mestre Morera. Alumnes de P5

Quin és el millor lloc del pati de l'escola per sembrar els aglans recollits al bosc? Escola Els Xiprers. Alumnes de 1r

 

Dimarts 8 de juny

Enllaç amb la jornada:  https://youtu.be/VPIp_HXzzyE

 

Recerques

M'expliques què està passant al món amb la desforestació i la contaminació?

Escola  Àngels Garriga. Alumnes de P4-P5

Com es l'aire de la nostra escola?

Escola La Pau. Alumnes de 2n

Com podem fer electricitat?

Escola Pau Romeva. Alumnes de 2n

Què necessiten els cucs per viure?

Institut Escola Plaça Comes. Alumnes de 2n

Es pot crear l'aigua?

Escola Ferran Sunyer. Alumnes de 4t

 

Dimecres 9 de juny

Enllaç amb la jornada: https://youtu.be/qtIJiQUSMuU

 

Recerques

Podria una família alimentar-se de les plantes del parc de Montjuïc?

Escola Joan Miró. Alumnes de 2n

Com és la mascareta ideal?

Institut Escola El Til·ler. Alumnes de 2n i 3r

Com podríem donar solució a la problemàtica dels residus de plàstic? Una mirada de passat, present i futur.

Escola Tabor. Alumnes de 3r

Per què cal estalviar aigua?

Escola Calderón de la Barca. Alumnes de 3r

Què necessita una planta per créixer?

Escola L'Estel. Alumnes de 3r

Com afecta la qualitat de l'aigua als vegetals que mengem?

Escola Els Horts. Alumnes de 3r i 4t

 

Dijous 10 de juny

Enllaç amb la jornada: https://youtu.be/yGGdWQgzA3U

 

Recerques

Com podem aconseguir que l'aigua, vingui d'on vingui, es pugui tornar a consumir?

Escola Doctor Ferran i Clua. Alumnes de 3r i 4t

Com podem disminuir la nostra petjada ecològica?

Escola Sagrada Família. Alumnes de 4t

S'ha de reduir el consum de plàstic?

Escola Josep Maria Jujol. Alumnes de 5è

Si posem un jardí vertical a l'entrada de l'escola reduirem les partícules contaminants que hi entren?

Escola Diputació. Alumnes 5è

Quant triga una bossa de plàstic en desfer-se?

Escola Concepción Arenal. Alumnes de cicle superior

 

Divendres 11 de juny

Enllaç amb la jornada: https://youtu.be/fJzaPk6cKiY

 

Recerques

Què li passa a un ecosistema quan s'escalfa massa?

Institut Escola Oriol Martorell. Alumnes de 5è

Quins problemes té el mar, generats per les persones?

Escola Seat. Alumnes de 5è

Com dibuixen el génere els influencers que seguim?

Escola Pare Poveda. Alumnes de 6è

Quins contaminants trobem a la platja?

Escola Sant Martí. Alumnes de 6è

Com podem fer més sostenible el bosc de la nostra escola?

Escola Dolors Montserdà - Santapau. Alumnes de 6è