Torna

Es lliuren els premis del V Concurs de Bones Pràctiques TIC

11/06/2015

Les experiències de 12 centres educatius de la ciutat van ser guardonades ahir a la tarda en l‘acte de lliurament dels premis del V Concurs de Bones Pràctiques TIC del Consorci d’Educació que es va celebrar a l’auditori del Barcelona Advanced Industry Park (antic Cibernàrium).

Les 12 propostes premiades han estat escollides entre les 42 bones pràctiques que s’han presentat al V Concurs de Bones Pràctiques TIC, 24 en la modalitat individual i 18 en la modalitat de centre.

En aquesta cinquena edició del concurs l’Escola Baró de Viver i l’Institut Príncep de Girona van ser guardonades amb els primers premis de la categoria de centre i individual, respectivament. També van obtenir els segons i tercers premis de les dues categories els treballs de l‘Institut Joan Brossa, l’Escola Collaso i Gil, l’Escola Palma de Mallorca l’Escola Ramón i Cajal.

Enguany també les escoles La Rambleta del Clot i Provençals van rebre una menció especial per la seva aportació al projecte GEO-GEO, i s’ha creat una nova categoria de premi, Intercentres, que ha premiat el treball HEALTHYLAND, de quatre centres educatius: l’Institut Vall d'Hebrón, l’Escola Virolai, l’Escola Pérez Iborra i l’Escola Mare del Diví Pastor.

 

Lideratge i l’impuls de les TIC al centres educatius

El conductor de l’acte de lliurament de premis d’ahir va ser, un any més, Jordi Serarols, inspector d’educació i president de la Comissió de Tecnologia Educativa del Consorci d’Educació. L’acte va estar dividit en dues parts diferenciades. En la primera d’elles es va celebrar una taula rodona, «Liderar i impulsar les TIC al centre», moderada per Jordi Serarols, amb la participació de Maica Jiménez (cap d’estudis de l’Escola Baró de Viver), Ramon Grau (director de l’Institut Quatre Cantons) i Sebastià Capella, referent TAC del CRP de Nou Barris.

Amb l‘objectiu de “compartir neguits, preguntes i maneres de fer” en aquest àmbit, en el marc de la taula rodona es van posar sobre la taula quins són els elements clau que permeten impulsar les TIC als centres educatius. Els tres ponents van coincidir en remarcar, per sobre de tot, la necessitat d’un canvi metodològic que cal que es faci amb la implicació de tot el centre. Des de la seva pròpia experiència, el director de l’Institut Quatre Cantons, Ramón Grau, va parlar fins i tot de la necessitat d’una «immersió» de tot el claustre en la cultura digital.

Un altre aspecte fonamental que es va assenyalar va ser la importància de l‘aprenentatge centrat en l‘alumne i la necessitat que aquest canvi metodològic que s’ha mencionat li permeti començar a construir el seu propi coneixement. En aquest sentit, a més, es va plantejar que les TIC s‘haurien d‘inserir en un nou model en el qual l‘alumnat i el professorat hi han de tenir un nou paper diferent al tradicional, amb l’existència d’un «currículum no establert» en relació a tots els coneixements als quals l’alumnat arriba a través de la seva pròpia recerca.També s’hi van apuntar alguns dels obstacles de l’impuls de les TIC a les aules, com la resistència d‘alguns claustres al canvi o problemes tècnics com la connectivitat o la manca de recursos.

 

Nova categoria d'inter-centres

Durant la segona part de l’acte, els responsables de tots els treballs guardonats van anar pujant a l’escenari per rebre els seus premis. En l’edició d’enguany del concurs als tres premis de cada categoria, de centre i individual, s’hi han afegit dues mencions especials i una tercera categoria d’inter-centres que es va anunciar que l’any que ve s’incorporarà a la convocatòria del premi.

Els premis que es van atorgar a les bones pràctiques guardonades van ser molt diversos en funció de cada modalitat i de la categoria del guardó. Entre d'altres, hi va haver una aula digital, tauletes, càmeres de fotos, canons de projecció, ebooks, ratolins, bateries externes, canons, impressores làser, teclats, lots de productes per treballar l'expressió oral, ratolins, passadors de diapositives, bateries externes i la participació en jornades de formació.

Tots aquests premis han estat facilitats per les 15 empreses que han patrocinat i col•laborat en aquesta cinquena edició del concurs: Teide, Casio, McMillan, Bjadaptaciones, Science bits, Eduin, Santillana/Richmon, Informática El Corte Inglés, Abacus-Hitachi, Acer, Net-redes, Aumentaty, Ro-botica i Microgestió. Algunes d’elles van mostrar els seus productes durant la jornada.

 

Relació de treballs guanyadors/es

 

Primer PREMI INDIVIDUAL: Càpsules d’aprenentatge (Institut Príncep de Girona)

Primer premi PREMI CENTRE: Barolucionem la programació i la robòtica (Escola Baró de Viver)

Segon premi INDIVIDUAL:  SOCials a l’aTAC (Institut Joan Brossa)

 Segon premi CENTRE: Coneixes el Raval? ( Escola Collaso i Gil)

 Tercer premi INDIVIDUAL: Endevina qui sóc (Escola Palma de Mallorca)

 Tercer premi CENTRE: Ginys per a l’expressió oral (Escola Ramón y Cajal)

 MENCIÓ ESPECIAL: Programa GEO GEO (Escola Provençals i Escola Rambleta del Clot)

 Premi especial INTER-CENTRE: HEALTHYLAND ( Institut Vall d'Hebron, Escola Virolai, Escola Pérez Iborra, Escola Mare del Diví Pastor)