Fabricació digital com a recurs per a l’aprenentatge
El Programa pedagògic dels Ateneus de Fabricació és fruit de l’acord entre l’Ajuntament de Barcelona i el Consorci d’Educació de Barcelona.
- L’Ajuntament aporta les instal·lacions, la tecnologia, les màquines i el suport dels tècnics.
- El Consorci d’Educació de Barcelona aporta el suport educatiu i la direcció pedagògica mitjançant un tècnic a temps complert.
Objectius i criteris
L’objectiu del Programa Pedagògic és explorar els valors educatius de la fabricació digital i crear els vincles i l’encaix de la fabricació digital amb el sistema educatiu.
L’enfocament de les activitats proposades vol fomentar la creativitat, la recerca, l’experimentació i l’aprenentatge conjunt mitjançant la reflexió sobre els processos de creació i fabricació i posa l’èmfasi en el desenvolupament de projectes interdisciplinaris que ofereixin a l’alumnat l’oportunitat de caminar de la idea a l’objecte aplicant continguts curriculars de les diferents àrees i competències personals i d’aprenentatge que promoguin l’èxit escolar, la innovació educativa, la competència tecnològica i l’orientació professional.
A qui va adreçat el Programa Pedagògic dels Ateneus de Fabricació?
- Alumnat, professorat i centres educatius (primària, secundària i formació professional i escoles d’art i disseny)
- Alumnat i professorat de les Facultats de Pedagogia i Ciències de l’Educació
- Altres professionals de l’educació (inspecció, serveis educatius, tècnics d’educació...)
- Comunitat educativa
Activitats
- Presentacions i visites per a centres educatius, professorat, comunitat escolar, professionals de l’àmbit educatiu...
- Tallers de disseny i fabricació (exemple: “Fabricar els rètols de l’Institut” Institut Consell de Cent)
- Projectes de centre (exemples: “Fer un lleó” Escola Concepción Arenal, “Fabricar un au” Institut J.M. Zafra)
- Acompanyament a projectes i treballs de recerca (exemple: “Tessel·lació” ESAD La Llotja)
- Tallers i cursos de formació per al professorat
- Creació de materials didàctics (exemple: “Un pot per llapis per a la Mostra de Recerca Jove”)
Els reptes
- Aconseguir entendre i utilitzar la fabricació digital com un recurs d’aprenentatge d’alta intensitat
- Avançar en la definició i assoliment de la competència tecnòlògica: del 2D al 3D
- Ensenyar i aprendre sobre disseny
- Conèixer i entendre els canvis socials que implica un món amb fabricació digital
Contacte
enllaç a Web Ateneus de Fabricació