Torna

Semifinals del XXI Certamen de la Lectura en Veu Alta a la ciutat de Barcelona

18/03/2025

Al llarg d’aquesta setmana 322 alumnes de primària i de secundària de 102 centres educatius de la ciutat han participen en les semifinals de Barcelona del XXI Certamen de la Lectura en Veu Alta curs 2024-2025 al Conservatori Municipal de Música. Entre tots, 35 nois i noies han estat seleccionats per passar a la final territorial del proper 6 de maig a l'Auditori del CaixaFòrum.

Un any més, aquest mes de març se celebren de forma simultània arreu de Catalunya les semifinals del Certamen de Lectura en Veu Alta Escolar del curs 2024-2025, impulsat per la Fundació Enciclopèdia Catalana i el Departament d’Educació i Formació Professional per promoure el foment de la lectura als centres.

A la ciutat de Barcelona, les semifinals estan organitzades pel Consorci d’Educació i han tingut lloc del 17 al 21 de març al Conservatori Municipal de Música, en el qual els 322 alumnes de 102 centres de la ciutat que hi han participen han llegit fragments de textos en veu alta. En aquesta edició s’han inscrit al certamen 1.246 centres educatius de tot Catalunya.

Les cinc categories del certamen comprenen des de 3r de primària fins a 4t d’ESO. l llarg dels cinc dies de les semifinals, 35  infants i joves van ser seleccionats per un jurat - integrat per membres de l’Equip de Llengua, Interculturalitat i Cohesió Social - per passar a la final territorial del 6 de maig que tindrà lloc a l’Auditori del CaixaFòrum.

Els 35 alumnes que van ser seleccionats formen part de les cinc categories que comprenen des de 3r de primària fins a 4t d’ESO: dues de primària (els Grumets vermells, els Grumets verds i els Timoners); dues d'educació secundària obligatòria (Corsaris i la Tropa de Corsaris) i una d’alumnat nouvingut de CS de primària i 1r cicle d’ESO (Timoners).

En l’edició d’enguany, en les semifinals del certamen els nois i noies han llegit en veu alta fragments dels llibres “Hopi. El misteri de la lluna”, de Josep Lluís Badal (grumets vermells); “Els nens ferotges”, de Marta Gibert (grumets verds); “Un fill” (versió Lectura Fàcil) d’Alejandro Palomas (timoners); “Un far a la fi del món”, de Gerard Guix (corsaris) i “Noel et busca”, d’Àngel Burgas (tropa de corsaris). Per a la fase final territorial, el llibre és de lliure elecció sota la supervisió del professorat responsable de l’activitat.

 

Beneficis en l’aprenentatge, lingüístics, socials i emocionals

Els objectius d’aquest certamen són incentivar el gust per la lectura, millorar la competència lectura i treballar estratègies per fer una bona lectura en veu alta. En la lectura en veu alta entren en joc moltes habilitats que ofereixen beneficis en l’adquisició de l’aprenentatge, lingüístics, socials i emocionals. Hi ha una correlació directa entre la fluïdesa lectora i la millora de la comprensió lectora i, segons la neurociència, amb la lectura en veu alta el cervell s’exercita i els aprenentatges tenen més impacte en el cervell i els recordem millor per utilitzar-los, i entre d’altres, també s’adquireixen més vocabulari i estructures sintàctiques complexes.

 

Aquests son els alumnes de les diferents categories que han passat a la final:

 

Grumets vermells

Moritz Kirsh Van Der Heijden  (Escola Baldiri Reixac)

Clara Reyes (Escola Betània Patmos)

Marina Aznar (Liceu Francés)

Levi Dienes (Escola Lys)

Luís Nomdedeu (Escola Sant Martí)

           

Grumets verds  

Genís Casals Ducrós (FEP Sant Medir)

Uma Chulià (FEP Santa Teresa de Lisieux)        

Guillem Aznar Zouari (Liceu Francés)

Carlo Buono (Col·legi Jesús, Maria i Josep)

Milo Sebastian  (La Salle Comtal)

           

Timoners

Emilia Yornet (IE Londres)         

Laura Cobeñas ( Escola Torrent d’en Melis)

Gonzalo Fernández(Institut Doctor Puigvert)

Alice Gomez Penalver (Liceu Castro de la Peña)

Iaroslav Nuraev  (English School)

           

Corsaris

Lola Solves (IESA Institut del Teatre)     

Marc Soriano (Institut Josep Pla)

Roger Sabi (IPSI)

Elna Roureda (Institut La Sedeta)

Héctor Chituc (Institut Manuel Carrasco i Formiguera)

 

           

Tropa de Cosaris

Pau Cortés, Berta Espada i Martina Vidal (Col·legi Montserrat)

Carlota Boada, Artur Vivancons i Clara  Marfà (Fundació Els Arcs)

Greta Béjar, Octavi Montagut i Maria Pérez (FEP Sant Ramon)

Emma Escobar, Abril Fernandez i Rihana Marín (Centre d’Estudis Montseny) Marc Muñoz, Xavier Quílez i Oriol Filella (Centre d’Estudis Montseny de Poblenou)