L'Escola Josep Maria de Sagarra celebra el seu 50è aniversari
12/05/2024L'Escola Josep Maria de Sagarra aquest curs 2023-2024 fa 50 anys i ahir va celebrar-ho amb un acte que va aplegar tota la comunitat educativa, exalumnes i extreballadors del centre. Durant la celebració es va dur a terme una acció col·lectiva inspirada en l’obra Sabó d’Alep, de l’artista Jaume Pitarch, que actualment està instal·lada a l’escola amb el programa Fora de reserves.
A més de l'acció col·lectiva inspirada en l'obra "Sabó d'Alep", ahir a l'Escola Josep Maria de Sagarra hi va haver música, tallers, un photocall i un vermut. I va ser un matí d'emocions i retrobaments d'alumnes de diferents promocions i de docents i altres persones que han passat pel centre al llarg de la seva història.
L’Escola Josep Maria de Sagarra va ser, durant un llarg període de temps, un centre amb alts índex de segregació i, per tant, amb una composició social que no reflectia la realitat de la seva zona educativa. L’actual directora, Maria Pujol, que hi treballa com a mestra des de fa 17 anys, explica que “l’escola sempre ha tingut un claustre molt engrescat i cohesionat”. El projecte educatiu, compromès amb l’equitat, la inclusió i l’aprenentatge, juntament amb les polítiques de distribució equilibrada de l’alumnat, han capgirat aquesta situació. Actualment, l’Escola Josep Maria de Sagarra és un centre molt arrelat al barri.
Autogestió, art i ciència: els pilars fonamentals de l’escola
El centre participa en el programa Magnet, una iniciativa conjunta del Departament d’Educació i la Fundació Bofill gràcies al qual s’estableix col·laboració entre una institució de referència a la ciutat (en aquest cas, el MACBA) amb un centre educatiu. Des d’aleshores, l’art contemporani ha passat a ser l’eix vertebrador del projecte educatiu de l’escola i, a més, ha portat l’equip docent a implementar noves estructures pedagògiques i organitzatives.
És per aquest motiu que “l’art i la ciència”, segons explica Maria Pujol, “són dos pilars fonamentals del nostre centre, dues disciplines que podem interrelacionar: per exemple, en comptes d’acabar un projecte sobre ciència amb una presentació oral, podem fer una performance reivindicativa sobre els plàstics”.
Un altre eix fonamental de l’escola és l’autonomia de l’alumnat. Un bon exemple és la creació del Consell dels Infants, un òrgan intern escolar a través del qual l’alumnat és part activa en algunes decisions del centre.
L’Escola Josep Maria de Sagarra participa en diversos programes, entre els quals hi ha Fora de reserves, que fa possible l’acollida, per part dels centres educatius públics, d’obres del fons d’art contemporani de la ciutat creades per artistes en actiu a Barcelona. Actualment, el centre acull l’obra audiovisual de Jaume Pitarch, Sabó d’Alep, i durant l’acte de demà es durà a terme una acció col·lectiva inspirada en aquesta peça artística.