Salta a contingut Salta a navegació primer nivell Salta a navegació segón nivell
Torna

Es renova el mobiliari en 487 aules d’infantil per afavorir ambients de benestar, treball cooperatiu i l’aprenentatge

25/03/2021

Comença el procés de substitució del mobiliari tradicional per un més adaptat a les noves metodologies pedagògiques, enguany a P3 i P4 i en 161 escoles públiques i en una segona fase el curs vinent a les de P5. L’objectiu és aconseguir aules més agradables i confortables, amb elements versàtils, tèxtils, jocs i plantes, amb formes flexibles d’organització dels espais afavorint el treball autònom dels infants i la seva predisposició a l’aprenentatge.

Les aules d’educació infantil de P3 i P4 de les escoles públiques de la ciutat de Barcelona estan en ple procés renovació del seu mobiliari. Des del Consorci d’Educació estem duent a terme aquests dies un autèntic “pla renove” que consisteix en retirar els vells pupitres i cadires, ja obsolets, i substituir-los per uns altres amb nous dissenys i funcionalitats, i amb una estètica més actualitzada.

L’objectiu és aconseguir unes aules amb ambients agradables, motivadors, cuidats i endreçats, que predisposin l’alumnat al benestar i la tranquil·litat, però també a la descoberta, al treball cooperatiu, la convivència i, en definitiva, a la millora dels aprenentatges. Es tracta que els propis infants reconeguin com a agradables, estimulants i funcionals els entorns educatius.  

 

L'arquitectura, els espais, el mobiliari i els materials es converteixen en eina educativa

Els criteris de disseny que es proposen promouen un concepte d’escola en què els components arquitèctonics, els espais i la seva distribució, el mobiliari i els materials es converteixen en una eina educativa destinada al desenvolupament dels aprenentatges cognitius i sensorials dels infants. El programa preveu la substitució de mobles només en aquells centres en els quals no tenen el mobiliari actualitzat.

La inversió prevista en el mobiliari dels centres educatius de la ciutat aquesta dos anys és de 4 M€, finançats el 75% per l’Ajuntament de Barcelona i 25% per la Generalitat de Catalunya.  

Per altra banda, l’actuació es duu a terme en un total de 161 escoles, i en concret en 487 aules, en total 248 aules P3 i 239 aules de P4. Es lliuraran als centres 1.351 taules i 4.606 cadires noves. La transformació inclou també la substitució d’armaris i prestatgeries (se’n lliuraran 1.755 de nous), a part d’altres complements, com per exemple materials tèxtils i vegetació que seran una novetat a les aules.  A més a més, el Consorci d’Educació té previst entregar 4.862 unitats de tarimes, catifes i altres elements tèxtils, 1.041 jocs de taula i un lot de plantes per poder-ne col·locar a totes les aules amb les seves cistelles.

Està previst que el mobiliari que es retira i està en bon estat s’inclogui en el catàleg de mobiliari de segon ús que els centres poden demanar per reutilitzar-lo. També és preveu facilitar-lo a entitats que el puguin necessitar.

 

Espais no jerarquitzats, afavorint el treball cooperatiu i la flexibilitat en l’organització de l’aula

Aquests nous mobles i equipament, que formen part de la línia de mobiliari inclosa al Catàleg de mobiliari que subministra el Consorci anualment, segueixen unes línies estètiques clares, senzilles, flexibles, i fàcilment adaptables a totes les noves propostes de l’aula.

La incorporació d’aquest mobiliari a les aules va acompanyada de la reorganització dels espais amb un enfocament educatiu que promou una idea escolar no jeràrquica en què es permet el desenvolupament d’activitats diverses i es facilita el treball autònom i cooperatiu dels infants.

Els centres han pogut escollir el mobiliari de les seves aules i també els nous dissenys, seguint unes recomanacions fixades pel Consorci d’Educació. Com a criteri general s’ha plantejat que les aules han de tenir cinc àmbits: àrea per a activitats expressives, àrea per a activitats recreatives iimitatives, àrea per a concersa, reunions i lectura, àrea per a activitats perceptives, lògiques i lingüístiques i àrea per a activitats motores.

La distribució final en l’espai és flexible i s’adaptarà al projecte educatiu de cada centre. A més a més, i aquesta és una altra novetat important que persegueix aquesta iniciativa, es busca oferir versatilitat als centres perquè puguin variar l’organització dels espais constantment en funció de les seves necessitats pedagògiques.

Aquests serien uns models de possible distribució d’una aula amb el nou mobiliari:

 

Tot el procés s’ha planificat i s’està duent a terme amb un equip pluridisciplinar de professionals que conjuntament amb els responsables del Consorci estan donant l’assessorament tècnic i logístic que en cada cas necessiten els centres.

Es tracta d’un programa sistèmic de millora i transformació dels espais que es continuarà implantant en altres nivell educatius.