Torna

Es celebra la segona edició de la Tardor TIC BCN

24/10/2014

Unes 250 persones han participat durant dos dies en la segona edició de la Tardor TIC BCN, organitzada pel Consorci d’Educació, que s’ha celebrat entre ahir i avui a l’Institut Fort Pius i al centre cívic del Fort Pienc.
En el marc de la jornada, que enguany ha canviat el seu format i s'ha desenvolupat en tres sessions diferents, s’han donat a conèixer 14 experiències de bones pràctiques TIC als centres educatius de la ciutat. Com a novetat, per primera vegada s’han impartit tallers monogràfics sobre els recursos digitals a l'aula que s’hi han utilitzat.

Durant dos dies, la segona edició de la Tardor TIC BCN, organitzada per l’equip TAC del Consorci d’Educació de Barcelona, ha aplegat al voltant de 250 persones, en la seva majoria professorat procedent de centres educatius de la ciutat de tipologia i etapes educatives molt diverses.

Enguany la jornada ha canviat el seu format respecte l'any passat i ha ampliat els seus continguts. S’ha desenvolupat en tres sessions en dos espais diferents: l’Institut Fort Pius i el centre cívic Fort Pienc.

A més de donar a conèixer les millors experiències que van participar en el IV Concurs de Bones Pràctiques TIC del Consorci d’Educació, en aquesta edició, com a novetat, també ha ofert diversos tallers monogràfics sobre les eines i els recursos digitals utilitzats en aquestes experiències.

 

12 experiències de bones pràctiques TIC a l’aula

La Tardor TIC BCN va arrencar ahir a la tarda, amb una sessió de presentació a l’Institut Fort Pius de 12 experiències que van participar en la IV edició del Concurs de Bones Pràctiques. Entre elles hi havia els vuit treballs que van ser guardonats en les dues categories del premi, de centre i individual.

En el marc de la sessió els instituts Quatre Cantons i Moisès Broggi, les escoles Baró de Viver, Palma de Mallorca, Pere IV, l'Arenal de Llevant i Sadako i l’Escola Rel SCCL van presentar les seves experiències, totes elles guardonades al IV Concurs de Bones Pràctiques TIC. Ho van fer de forma simultània, en quatre aules diferents de l’Institut Fort Pius, de manera que els assistents van poder veure les presentacions per especialitats i/o nivells educatius.

Sis centres més també hi van presentar els seus treballs: els col·legis Virolai, Pérez Iborra i Mare del Diví Pastor; les escola Àgora, Collaso i Gil i el Centre de Formació de Persones Adultes Palau de Mar. Tots ells van ser finalistes en alguna de les dues categories de l'última edició del Concurs de Bones Pràctiques TIC.

 

Les TIC, una de les eines més potents del lideratge pedagògic

La segona sessió de la Tardor TIC BCN s’ha celebrat aquest matí a la sala d’actes del centre cívic del Fort Pienc i ha estat adreçada als equips directius i responsables dels centres. El seu eix central ha estat una conferència de Pepe Menéndez, director general de la Fundació Joan XXIII i director adjunt de Jesuïtes Educació, sobre «El paper de la direcció en l'impuls de les TIC en els centres educatius».

José Luís Castel, cap de Àrea d'Educació Infantil i Primària i dels Serveis Educatius del Consorci d’Educació ha presentat l’acte destacant com les TIC cada vegada són més importants als centres educatius i demanen un canvi en el model d'aprenentatge, per evitar que la societat vagi cap a una banda i l’escola cap a una altra.

A continuació, Pepe Menéndez, molt implicat en la formació i el lideratge de les TIC en els centres educatius, ha volgut «compartir» amb la seva xerrada les seves «reflexions» sobre aquest tema amb la vuitantena de directors i directores de centres educatius de la ciutat que han assistit a la jornada. Ha parlat de les TIC com una eina molt potent per a l'equip directiu i ha destacat com són d'estratègiques en el procés d’ensenyament i d’aprenentatge, en el sentit que formen part del fons i la forma del projecte educatiu del centre i permeten dissenyar cap a on es vol anar, establint línies d'avançament.

D’acord amb les noves tendències tecnològiques a l'aula, Pepe Menéndez creu necessari un canvi sistèmic en els centres educatius i per això cal que hi hagi entorns d’aprenentatge que afavoreixin la transformació i el canvi. I és l'equip directiu ha de fer que les coses passin. I per això cal canviar l'orientació de l’aprenentatge, des de la distribució de l’espai a l’aula, a nivell de plantejament de currículum.....

Entre altres coses, en la seva intervenció ha plantejat la necessitat que les direccions dels centres educatius orientin les TIC al treball conjunt del professorat i de l’alumnat, essent aquest un projecte compartit de l’equip directiu, que amb la seva manera d’utilitzar les TIC ha d'exemplificar i difondre models. Segons Pepe Menéndez, l'equip directiu, a més, ha d'exigir al claustre que s’impliqui i plantejar una formació de centre que capaciti el professorat en aquesta sentit.

Després la xerrada de Pepe Menéndez, l'Escola Àgora i l’Institut Pau Claris han explicat la seva implantació de les eines del Google Drive als seus centres educatius. Unes eines que els hi ha permès el treball col·laboratiu i que, en major o menor mesura, també s'ha estès a l'alumnat. En els dos casos l'equip directiu ha tingut un paper fonamental en aquesta implantació, que ha anat lligada al seu projecte de centre i ha canviat la seva manera de treballar, aportant eines i recursos en la metodologia del treball a l'aula.

En aquesta sessió, algunes de la trentena d'empreses que col·laboren en la Tardor TIC BCN i el Concurs de Bones Pràctiques TIC del Consorci d'Educació, han estat presents també amb els seus estands, mostrant en directe al professorat les possibilitats dels seus recursos i eines.

 

Tallers sobre els recursos de les bones pràctiques TIC guardonades

La tercera sessió i última de la jornada ha tingut lloc a l’Institut Fort Pius amb cincs tallers monogràfics impartits pels tècnics de l’equip TAC del Consorci d’Educació i els referents TIC d'alguns centres de recursos pedagògics de la ciutat.

Aquests tallers han donat resposta a la demanda que es va fer en l'anterior edició de la Tardor TIC Barcelona, per part del professorat assistent, de conèixer les possibilitats dels recursos i les eines que s'utilitzen en les experiències de bones pràctiques TIC. Al llarg d'un parell d'hores, més d'un centenar de docents han estat atents a les possibilitats d'aprenentatge a l'aula de la robòtica a infantil i primària, els ginys per a l’expressió oral, la geolocalització, les narracions digitals i les activitats col·laborat ives amb eines al núvol.