Èxit de participació en la primera edició del Concurs de Bones Pràctiques TIC
10/06/2011El dia 6 de juny passat el Consorci d’Educació de Barcelona va lliurar els premis del Concurs de Bones Pràctiques TIC a la seu de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya. La primera edició d’aquest concurs organitzat pel Consorci ha tingut una participació molt alta i s’han guardonat sis bones pràctiques.
Aquest concurs pretén promoure el bon ús de les tecnologies de la informació i la comunicació i les tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement (TIC/TAC) i, alhora, presentar experiències educatives innovadores dins la pràctica docent.
El gerent del Consorci d’Educació de Barcelona, Manel Blasco, i el president de la Comissió TIC, Jordi Sararols, van inaugurar l’acte donant la benvinguda als representants dels centres participants en el concurs i agraint-los la participació. També van donar les gràcies a les empreses que han aportat recursos al concurs. Tots dos van valorar molt positivament la gran participació en el concurs i van destacar la diversitat dels centres participants. En total s'han valorat 62 propostes, 36 per a la modalitat individual i 26 per a la modalitat de centre.
Encapçalava el lliurament de premis una conferència i una taula rodona al voltant de les noves tecnologies. D’una banda, amb el títol La lectura en el món digital, el professor de la Universitat Pompeu Fabra Daniel Cassany va exposar d’una manera breu i didàctica la seva tesi Llegir a la xarxa és molt més complex que llegir en paper. Amb metàfores, recomanacions i preguntes, va analitzar l’ús que fan els joves d’una gran varietat de registres a l’hora d’escriure i les seves habilitats lingüístiques, entre altres pràctiques.
D’altra banda, una taula rodona composta pel mateix professor Cassany, Anna Blasco, formadora del programa de biblioteca escolar Puntedu; Àlex Gimeno, coordinador LIC de Sant Martí, i Mireia Garcia Cairó, de l’Institut Salvador Espriu, va contestar tres preguntes: com condiciona la tecnologia l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura?, llegim més i millor amb tot tipus de suport?, i quin ha de ser el paper de les biblioteques a l’era de la digitalització?
Finalment, es van fer públics els noms dels treballs premiats, i els seus autors i autores van rebre els premis de les mans de la directora d’Escolarització i Innovació Educativa, Montse Guri, i de la directora de Centres, Carme Massa, del Consorci d’Educació de Barcelona.
Guardonats en la modalitat individual
Xavier Rossell, Institut Joan d’Àustria, secundària. Metodologies actives a eduCAT1x1 i construcció col·laborativa de repositoris 3D.
Ester Forné Castaño, Escola La Farigola del Clot, primària. Art-TAC (projecte PELE en llengua anglesa).
Guardonats en la modalitat de centre
Anna Pérez i Sánchez i Núria Cervera i Vila, Escola Collaso i Gil, primària. Aprenem amb la història de l’escola.
Pilar Garcia Ballesteros i Maria Rius Baiges, Escola Tibidabo, educació infantil. Projecte EMMA: El cavaller Edu i la princesa Alamina, La girafa Marta.
Mercè Arqué i Safont, Sagrat Cor de Sarrià – Nadís, necessitats educatives especials. Les formigues busquen casa.
Eulàlia Griset Solé, Escola L’Arenal de Llevant, educació infantil i primària. Treball de les TIC a tot el centre.
Una breu descripció de les bones pràctiques guanyadores
Metodologies actives a eduCAT1x1 i construcció col·laborativa de repositoris 3D:
L' autonomia, entesa com a l' adquisició d' eines i estratègies per aprendre, ha estat l' element clau vertebrador de l' experiència d' aula. Activitat plantejada:
-L' anàlisi i estudi d' objectes senzills
-El disseny i recreació d' objectes amb eines TIC de disseny en 3D
-La descripció, explicació, justificació, interpretació dels objectes dissenyats
-La creació de petits vídeos per mostrar la feina realitzada
-L' elaboració, de manera col·laborativa, d' una mostra d' objectes 3D en un canal de Youtube.
Art-TAC (Projecte PELE en llengua anglesa):
Activitats emmarcades dins el projecte PELE de l’ Escola La Farigola del Clot de Barcelona: Art-TAC centrat en el treball de les TAC en l’àrea de Visual i Plàstica amb l’ús de l’anglès com a llengua vehicular. El taller trimestral està dividit en quatre blocs:
1- Jo: el cos i la identitat
2- Els altres: l' expressió i la comunicació
3- Interrelació de l' home amb el territori
4- El pas del temps.
Aprenem amb la història de l’escola:
El projecte està basat en una webgimcana: conjunt d' activitats dinàmiques en les quals els alumnes, en equips, són desafiats a actuar cercant un objecte o el testimoniatge d’una o vàries persones.
La webgimcana ha estat creada dins el moodle de l' escola de tal manera que l'alumnat de 5è hi ha pogut accedir tant en horari escolar com extraescolar. En tot moment s’han utilitzat els recursos multimèdia que internet ens ofereix.
Projecte EMMA:
Treballa la visió crítica i didàctica de pel·lícules i la realització de films propis. El guió és un text escrit pensat des del seu inici per transformar-se en imatges. És una progressió lineal que consta de plantejament, nus i desenllaç. Tècnicament, treballa el concepte de pla general o de primer pla. La posada en escena es treballa a partir d’un story board: el guió es planifica dividint les seqüències i així obtenim una visualització prèvia del film en dibuixos. Un cop realitzat, s’inicia la preparació del rodatge.
Les formigues busquen casa:
L’ utilització de les TIC afavorir la inclusió social dels alumnes d’aquesta escola d’educació especial, ajuda a millorar la seva qualitat de vida i potencia al màxim les seves capacitats comunicatives i d’aprenentatge.
Aquest projecte presenta l’elaboració d’un conte tenint en compte les capacitats cognitives, sensorials i físiques de cada alumne.
Amb motiu de l’Any Maragall, cada aula s’ha anomenat amb el títol, arbres o arbust de les poesies del poeta i s’ha escollit el tema del conte relacionat amb el nom de les aules.
Uns alumnes han escrit el text, altres han acolorit els dibuixos, i altres han fet la portada amb materials tangibles. Els alumnes han explicar el conte als seus companys amb l’ajut dels seus comunicadors i amb el suport visual de les pàgines en una presentació powerpoint.
Ciència i tecnologia a l'escola i 8 projectes més:
Un dels trets característics del centre és la no utilització de llibres de text individualitzats. Les tecnologies (TIC/TAC) estan integrades en la programació i en el desenvolupament de les activitats dels diferents entorns d’aprenentatge (hort, animals, bassa, aula de ciència…).
Acte de cloenda Primer Concurs de bones pràctiques TIC del CEB from TAC-CEB on Vimeo.