L'educació inclusiva a Barcelona

L’educació inclusiva és un dret que es fonamenta en el reconeixement de la diversitat de l’alumnat en el seu desenvolupament i en la necessitat que sigui atès en igualtat de condicions, ajustant la proposta educativa i els recursos a les seves necessitats i capacitats, les seves motivacions i ritmes d’aprenentatge, a la seva història de salut i vida.

L’aspiració d’una escola inclusiva que ofereix l’oportunitat a tots els nens i nenes del sistema educatiu català a aprendre convivint junts a l’aula, siguin quines siguin les seves capacitats, habilitats o limitacions funcionals, és la visió que ha alineat les il·lusions i els esforços de l’Administració, dels centres i de la comunitat educativa, des que l’any 2017 es va publicar el Decret 150/2017 de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.

En aquests anys hem avançat en la cultura de la inclusió, hem avançat a conèixer millor les necessitats, a afinar millor els recursos i les mesures necessàries i a acompanyar els equips educatius en el repte d’atendre totes les diversitats en un context normalitzador.

El nou model de gestió de l’educació inclusiva planteja una transformació amb ambició sistèmica, que travessa múltiples àmbits (la detecció, la planificació educativa, l’escolarització, i l’orientació i l’assessorament dels equips d'assessorament psicopedagògic (EAP) i es concreta en deu processos clau.

1. Estudi educació inclusiva

L’any 2024, el Consorci ha realitzat un estudi sobre l’educació inclusiva a la ciutat de Barcelona amb l’objectiu de:

  • Fer una estimació del nombre d’alumnes amb NESE que tenim escolaritzats en centres ordinaris d’ensenyaments obligatoris, públics i concertats i identificar l’àmbit i el nivell d’afectació
  • Analitzar les possibles diferències entres les NESE, percebudes per tutors i tutores i les reconegudes pels professionals de l’EAP.
  • Validar el nou sistema de classificació
  • Conèixer el nivell de complexitat dels grups/aula per nivells i titularitat i la viabilitat dels aprenentatges del grup classe, i si es garanteix la resposta educativa adequada a l’alumne i al conjunt del grup.
  • Conèixer la vivència de les famílies sobre l’educació inclusiva a l’aula i els suports que tenen fora del sistema educatiu els alumnes NESE.

Un cop coneguda la realitat de l’alumnat amb NESE de Barcelona, s’ha fet una nova proposta de classificació de les NESE en 10 àmbits que ens ajuden, segons la necessitat de suport, a establir la necessitat de reserva de plaça.

2. Un nou model de gestió de l’educació inclusiva

10 processos clau en la gestió del nou model d’educació inclusiva

 

  • 1. Planificació de l’oferta educativa

    • Places de reserva, planificació SIEI, AIS, SIAL.
    • Nou Pla director de centres d'educació especial
    Tanca
  • 2. Escolarització

    Actualment, tot l’alumnat amb necessitats educatives especials està identificat mitjançant un expedient electrònic que permet a tots els professionals dels EAP’s, la Inspecció educativa i els tècnics d’Educació Inclusiva disposar de tota la informació.

    Tot l’alumnat NEE A que s’incorpora al sistema educatiu compta amb un qüestionari de valoració prèvia

    Un cop incorporat al sistema educatiu, els equips del EAP fan una valoració en el context de l’aula i s’estableixen els recursos específics per a cada alumne. Els equips dels EAP també fan una valoració de cada alumne en els canvis d’etapa i en els canvis de centre i fan el seguiment de cada cas per assessorar els centres.

    • Nous procediments d’assignació de plaça amb els nous criteris de detecció
    • Distribució equilibrada  tenint en compte el nivell educatiu i el centre (la consola d’assignació)
    • Període de preinscripció i matrícula exclusiu per l’alumnat NEE (gener):
      • Incorporació I3
      • Canvi d’etapa de primària a secundària (excepte Instituts escola)
      • Canvis de centre.
    Tanca
  • 3. Configuració dels equips educatius

    Redefinició de rols, funcions i redimensionament de dotacions per territori:

    • Psicopedagogs
    • Mestres d’educació llenguatge
    • Mestres d’educació especial
    • Educadors d’educació 
    • Fisioterapeutes
    • Audioprotetistes
    • Logopedes
    • Servei de monitoratge
    Tanca
  • 4. Capacitació i desenvolupament professional

    Formació personalitzada (30%) i formació per la implantació del nou model als professionals implicats

    Tanca
  • 5. Programes educatius de suport curricular i  del Pla individualitzat al pla de treball del grup-aula.

    • Priorització de l’organització i funcionament de l’espai de migdia
    • Servei de transport adaptat 
    Tanca
  • 6. Programes i serveis fora de l’horari lectiu amb impacte al centre educatiu

    • Priorització de l’organització i funcionament de l’espai de migdia.
    • Servei de transport adaptat
    Tanca
  • 7. Administració i funcionament dels centres

    • Readaptació de l’expedient electrònic al nou model
    • Redefinició dels nous processos
    • Desenvolupament de les eines de registre segons el nou model
    Tanca
  • 8. Detecció d’alumnat amb necessitats educatives específiques

    Poder fer una adequada detecció de necessitats, constitueix un pilar fonamental per promoure la inclusió i garantir la màxima participació i aprenentatge de tothom.

    L’actual sistema de reconeixement de les NESE de l’alumnat està altament condicionat a l’emissió o a l’existència d’un diagnòstic mèdic o clínic (discapacitat intel·lectual, auditiva, visual, motriu, trastorn de l’espectre autista, trastorn mental greu, trastorns que condicionen l’aprenentatge, altes capacitats i malalties greus minoritàries i degeneratives). Aquests diagnòstics són d’utilitat per entendre l’origen o causa de la simptomatologia o conducta que presenta l’alumne/a i per tant pot ajudar a la comprensió de l’infant o jove, però no hauria de ser l’element o el factor principal en la presa de decisions educatives ja que no aporta elements en aquest sentit.

    L’avaluació psicopedagògica té l’objectiu d’identificar les fortaleses i vulnerabilitats de l’alumnat, així com identificar els facilitadors i barreres de l’entorn que poden potenciar o dificultar el procés de participació i d’aprenentatge de l’alumne/a. Orienta sobre les mesures i els suports que li calen i permet prendre decisions sobre la resposta educativa més adequada.

    • Guia per la detecció de les necessitats educatives de l’alumnat de 3 a 16 anys (doc maquetat)
    • Definició dels processos de detecció en els diferents períodes (ordinària, matrícula d’estiu i matrícula continuada)
    • Redefinició del procés de detecció en centre. Planificació de la detecció sistèmica.
    • Definició del procés de detecció i registre per part de tutors i mestres d’educació especial o orientadors de les necessitats educatives en l’àmbit de l’aprenentatge i l’àmbit del llenguatge oral.

     

    Tanca
  • 9. Assessorament psicopedagògic

    Elaboració de la Guia per la valoració psicopedagògica en context de l’orientació per al progrés educatiu de tot l’alumnat

    Tanca
  • 10. Adequació d’espais educatius

    • Catàleg per a l’adequació d’espais des d’una perspectiva inclusiva
    • Millores tècniques i funcionals inclusives per als centres ordinaris
    • Nous usos inclusius dels espais existents
    Tanca