Torna

El programa Tangram, cap a un ecosistema educatiu, familiar i comunitari

23/06/2020

Aquesta setmana el programa Tangram tanca un trimestre i un curs en el qual ha estat clau i més necessari que mai per a l’alumnat i les famílies que hi participen. Durant tot el període de confinament a causa de la COVID-19, el programa no s’ha aturat i ha continuat donant suport a l’aprenentatge dels 80 infants que hi participen i proporcionant acompanyament emocional a les seves famílies.

La continuïtat del programa Tangram ha format part del conjunt de mesures que aquest darrer trimestre del curs ha impulsat el Consorci d’Educació en el marc del Pla d’acció: Centres educatius en línia del Departament d’Educació, per continuar avançant en favor de la igualtat d’oportunitats educatives i l’equitat digital de l’alumnat més vulnerable, juntament amb el programa Èxit en línia i la distribució de més de 5.000 dispositius mòbils amb connectivitat.

Durant el confinament a causa de la COVID-19, el programa ha seguit funcionant, i els seus mentors i mentores han mantingut el contacte amb els infants de primària que participen en el programa, per donar-los suport en els aprenentatges escolars i proporcionar un acompanyament emocional a les famílies en aquests moments de gran vulnerabilitat i precarietat, a través de videotrucades o videoconferències i el suport de l’escola.

 

Hi han participat una vuitantena d'alumnes i els seves famílies

Aquest curs han participat en el programa Tangram una vuitantena d’alumnes de deu centres públics de la ciutat: l’Institut Escola El Til·ler, l’Escola Mercè Rodoreda, l’Escola Prim, l’Escola Baró de Viver, l’Escola Pegaso, l’Escola Arc de Sant Martí, l’Escola La Farigola del Clot, l’Escola Emili Juncadella, l’Escola El Carmel i l’Escola Ciutat Comtal.

El programa fa possible l’acostament, el coneixement i la implicació de famílies i infants en situació de vulnerabilitat en la cultura i l’entorn escolar, i es duu a terme fora de l’horari lectiu. La proposta va dirigida a alumnat del primer cicle d’educació primària que presenta un risc important de desafecció escolar, però amb possibilitats d’incrementar la seva implicació en l’aprenentatge.

Les famílies tenen un paper central en el projecte, i els mentors i mentores es converteixen en facilitadors i fan de pont d’enllaç amb l’entorn escolar i la comunitat. Cada mentor/a té al seu càrrec vuit alumnes i fa setmanalment una sessió amb les famílies, una altra amb famílies i infants, i una tercera amb l’alumnat per parelles.

L’activitat compta amb la implicació i la coordinació de l’equip de mestres tutors dels centres, així com del seu equip directiu i el claustre.

 

Un programa clau i més necessari que mai

Durant el confinament per la COVID-19, l’acompanyament del programa Tangram ha estat clau i més necessari que mai per a les famílies de l’alumnat més vulnerable de la ciutat, que han tingut serioses dificultats per acompanyar els seus fills i filles en l’aprenentatge, sigui per situació de precarietat laboral i econòmica, per manca d’un habitatge en condicions o bé perquè venen d’un procés migratori recent. Sovint no coneixen la manera de fer de l’escola, ni parlen la seva llengua o no comprenen el sentit de les propostes didàctiques.

Per això, la feina feta en el marc de l’entorn escolar ha estat tan satisfactòria per a totes les parts i s'espera que el curs vinent altres escoles s’animin a formar part d’aquest p.