Torna

Sant Andreu tanca la primera edició del seu programa de diversificació curricular amb un acte de cloenda

16/06/2015

Sant Andreu va tancar ahir al matí la primera edició del seu programa de diversificació curricular amb un acte de cloenda a l’Espai Josep Bota. Va ser un acte de reconeixement al treball que s’hi ha fet, ple d’agraïments i complicitats, en el qual l’alumnat i els seus tutors i tutores van compartir la seva bona valoració del projecte amb les 36 entitats del districte que hi han participat.

El programa de diversificació curricular de Sant Andreu ha començat a funcionar aquest curs 2014-2015, juntament amb els de Sant Martí i Sants-Montjuic, després dels bons resultats que va tenir el curs passat a Nou Barris. El projecte està impulsat per la Inspecció d’Educació, el Consorci d’Educació de Barcelona i el Districte de Sant Andreu i ofereix un tractament curricular diferenciat a alumnat d‘ESO. En ell, els estudiants fan una estada formativa en una entitat o empresa durant unes hores setmanals amb l‘objectiu d’adquirir habilitats personals per a la vida adulta i professional i conèixer de prop la realitat del món laboral.

L‘acte de cloenda es va celebrar ahir a l’espai Josep Bota, dins el recinte Fabra i Coats, i va reunir els 34 alumnes dels quatre instituts del districte implicats en el programa: l’Institut Alsina, l’Institut Doctor Puigvert, el SES Comas i Solà i el SES Cristòfol Colom. També hi van ser presents bona part de les 36 entitats i empreses que hi han participat, entre elles Abacus, els centres cívics i centres de gent gran i de serveis socials del districte, les escoles, la delegació a Sant Andreu del Consorci per a la Normalització Lingüística, els punts verds de l‘empresa TERSA (Medi Ambient i Serveis Urbans - Hàbitat Urbà), Ràdio Trinitat Vella i diversos comerços i establiments del districte de Sant Andreu.

La cloenda també va comptar amb la presència dels representants de les tres institucions que impulsen el programa de diversificació curricular a Sant Andreu: la Inspecció d’Educació, el Consorci d’Educació i el Districte de Sant Andreu.

 

«Hem après molt i ens hem sentit molt ben tractats»

Joana Bonaterra, del districte de Sant Andreu, va ser l’encarregada de donar la benvinguda a un acte que va durar prop de dues hores i va estar dividit en dues parts: una dedicada a les estades que l’alumnat realitza en el marc del programa i una altra a la seva part curricular. Entremig, tant l’alumnat com les entitats van rebre els diplomes de participació.

L’acte va arrencar amb una taula rodona amb el testimoni de quatre alumnes -un per institut- i dues entitats que van posar en comú com han viscut l’experiència i què els hi ha aportat. Els quatre alumnes van assegurar haver après molt durant les estades i haver-s’hi sentit «molt ben tractats» i «acollits». També van parlar d’haver pogut «conèixer gent», «veure de prop com és el món laboral» i altres aspectes com la «puntualitat», «ser més pacient» o «pensar més les coses».

Des de la perspectiva de les entitats també es va fer una valoració molt positiva de les estades formatives. La cap d‘estudis de La Maquinista, Maria José Harto, va explicar que per a la seva escola aquesta experiència «ha estat molt gratificant» i va apuntar haver vist «un canvi radical» en l’actitud dels nois i noies. Per la seva part, la representant de l’empresa Nuovo Stylo, Maite Vagace, dedicada a les reformes a la llar, va destacar aquesta experiència com «una bona oportunitat per veure com és el món laboral» que els hi ha fet veure als alumnes «que és necessari estudiar perquè s’obrin portes».

Durant la segona part de l’acte, els 34 nois i noies dels quatre instituts que han participat en el programa, acompanyats dels seus tutors/es, van anat passant per l‘escenari de l‘Espai Josep Bota per parlar, cadascun d’ells a la seva manera, de com han treballat la part del treball curricular del programa.

 

Agraïments, emoció i complicitats

Hi van haver molts agraïments i moments d’emoció. I es van posar en evidència les complicitats que s’han creat en alguns casos entre l’alumnat i els seus tutors a les entitats. Les frases més repetides van tornar a ser «he après moltes coses» i «m‘han tractat molt bé». Però també n’hi va haver altres com «m’ha permès créixer com a persona», «he après a treballar en equip» o «he après a ser responsable de les meves coses».... Per part del professorat es va destacar «el valor pedagògic» que el programa ha tingut pels alumnes que hi han participat i que els hi hagi permès «tastar la vida real». A més, es va remarcar com la participació en aquest projecte en alguns casos ha ajudat a l’alumnat a no abandonar l’institut.

Així, l’alumnat de l’Institut Doctor Puigvert va presentar un dels projectes que ha realitzat dins del taller de diversificació curricular de fusteria del Consorci d’Educació: la cuina del follet. En el marc d’aquest taller aquest curs 2014-2015 han pensat, dissenyat i construït una cuineta pels nens i nenes d’educació infantil de l’Escola La Maquinista. La implicació i motivació dels alumnes de l’institut, a més de la complicitat que han establert amb l’escola, els va portar anar més enllà de l’encàrrec inicial de la cuineta i entre altres coses, van acabar fent una representació d’un conte musicat pels nens i nenes.

Per la seva banda, l’Institut l’Alzina va mostrar un vídeo amb les reflexions i motivacions del present i del futur dels alumnes de la seva aula oberta que han participat en aquest programa de diversificació curricular. I el SES Comas i Solà també va escollir el suport audiovisual per reflectir, de forma original i creativa, què ha representat tant pel seu alumnat com el seu professorat l’experiència de participació en els tallers de diversificació curricular i les estades formatives. Per últim, l’alumnat del SES Cristòfol Colom va tancar l’acte de cloenda amb un dels treballs que ha realitzat durant el curs, una obra audiovisual interpretada per ell mateix en el que, amb humor, es reflexiona sobre el racisme.