Torna

Tret de sortida del curs 2014-2015 als districtes de la ciutat

18/09/2014

Un any més, durant la primera quinzena de setembre els serveis educatius dels districtes de la ciutat han celebrat les sessions inaugurals del nou curs escolar. En la majoria dels casos, juntament amb la presentació del pla de formació de zona i de les activitats de dinamització, s’han ofert conferències i presentacions de projectes i equipaments que enguany han girat sobre temes molt diversos: des de l’aprenentatge i servei i l’avaluació de competències, passant per la ciència i recerca a l’escola, fins al programa educatiu del Palau Güell o les experiències de centres educatius que tenen una nova manera d’entendre el que ha de ser l’escola del segle XXI.

Els tret de sortida de les sessions d’inauguració del nou curs escolar que els serveis educatius fan als districtes enguany el van donar Les Corts i Gràcia el passat dijous, 4 de setembre. A Les Corts, el protagonista de l’acte d’inici de curs va ser l’aprenentage i servei, amb una conferència d’Albert Serrat i la presentació de les experiències de tres centres educatius del districte en aquest àmbit: l’Escola Ítaca i els col•legis Santa Teresa de Lisieux i Sant Ramon Nonat-Sagrat Cor.

En la seva intervenció, Albert Serrat, que és professor, formador de professorat i autor i coautor de diversos llibres sobre el món educatiu, va parlar de l’aprenentatge i servei com a una eina educativa de transformació social. Serrat va remarcar com en aquest àmbit la part d’aprenentatge és fonamental, però també és important que sigui avaluable i les pràctiques que fa l’alumnat siguin reals, partint de necessitats de les entitats. L’acte va ser presentat per Rosa López, coordinadora del Centre de Recursos Pedagògics (CRP) de les Corts, i la coordinadora del Servei Educatiu, Carme Cornet, i hi va assistir la regidora de cultura del districte, Àngels Ventura.

A Gràcia, la sessió inaugural es va celebrar a la biblioteca Jaume Fuster i es va oferir al professorat una visita a les seves instal•lacions. Durant l’acte, que va ser presentat per la directora del CRP, Montse Jubete, la directora de la biblioteca Jaume Fuster, Carme Galve, va fer una presentació del seu equipament, fent un repàs de la seva història i dels serveis i activitats que ofereix.

 

Les experiències per a una nova escola a Horta-Guinardó

El 8 de setembre l’Escola Taxonera va acollir la XI Jornada de la xarxa coordinadora 0-18 d’Horta-Guinardó que enguany va celebrar una taula rodona, «Experiències per a una nova escola», en el marc de la qual es van presentar els projectes educatius de quatre centres de la ciutat: l’EBM Xarlot, l’EBM Valldaura, l’Escola Els Encants i l’Institut Quatre Cantons. Tots ells han assolit l’excel•lència través d’una nova manera d’entendre l’escola que planteja, entre altres coses, un canvi metodològic i noves dinàmiques i formes d’aprenenentatge més respectuoses amb els infants. Al llarg del matí es van parlar de plantejaments com la creativitat com a motor de canvi, l’amplitud de consciència, el treball amb programació oberta, treball en diferents ambients, les entrades relaxades, el temps autònom, el mètode montessori,...

Amb un gran èxit de participació, la sessió inaugural de Ciutat Vella es va celebrar al Palau Güell, amb una visita guiada prèvia a l’edifici. La directora d’aquesta institució, Carme Perella, va presentar al professorat del districte el seu projecte educatiu que aquest curs 2014-2015 s’obre a les escoles, després d’una experiència pilot que es va realitzar el curs passat amb alguns centres educatius. L'acte va estar presidit per l'inspector educatiu del districte, Llucià Ferrer, i la directora del CRP i coordinadora del servei educatiu, Caterina Ferrer. També hi va ser present la regidora del districte, Mercè Homs, que ser l’encarregada de va tancar-lo.

 

Pràctiques docents eficaces, els  ginys tecnològics i els reptes actuals de l’educació

El dimarts 9 de setembre va coincidir la presentació del nou curs dels serveis educatius de cinc districtes de la ciutat: Sants, Sarrià-Sant Gervasi, Nou Barris, Sant Andreu i Sant Martí. En tots els casos, el servei educatiu va acompanyar la presentació d’una conferència.

A la sessió inaugural de Sants-Montjuic, Enric Prat fa oferir una mirada a les pràctiques docents eficaces a nivell internacional a través d’una reflexió crítica sobre la interpretació dels resultats d’estudis com la OCDE, l’informe Pisa o TALIS. A l’acte, que va tenir lloc al centre cultural Albareda, també s'hi va fer un avançament del Pla de Treball per a l’èxit escolar de Sants-Montjuïc que el Consorci d’Educació està elaborant juntament amb el Districte. Hi van assistir el gerent del Consorci d’Educació, Manel Blasco, Núria Izquierdo, consellera d’educació del districte, i Jordi Martí, i regidor de Sants-Montjuïc.

El Campus Nord de la Universitat Politècnica de Catalunya, institució puntera i de referència per la computació i les telecomunicacions, va acollir l’acte d’inici del curs a Sarrià- Sant Gervasi. En aquest cas la presentació del Pla de Formació de Zona 2014-2015 al professorat del districte es va acompanyar d’una visita al superordinador Marenostrum i a l'Smart Room, una sala intel•ligent recentment inaugurada. Abans, Ramon Sangüesa i Irene Lapuente van oferir una interessant conferència sobre les noves formes de fer i de comunicar que han portat els ginys tecnològics.

Pel que fa a Nou Barris, una conferència de Joan Manuel del Pozo sobre els «Reptes actuals de l’educació» al Parc Tecnològic de Barcelona Activa va obrir el curs 2014-2015. En la seva xerrada, Del Pozo, que actualment és professor de Filosofia de la Universitat de Girona i entre moltes altres coses ha estat conseller d'Educació i uns dels redactors de la LEC, va destacar l’equitat, la inclusivitat i la millora del sistema públic com els principals reptes de l’educació actual a nivell local. El director dels serveis educatius del districte, Àlex Vidal, l’inspectora d’educació Pilar Casals i la directora del CRP, Cesca Garcia van presentar la sessió inaugural, acompanyats de la regidora de Nou Barris, Imma Rognoni, i de Carmen Andrés, exregidora del districte.

 

La ciència i la recerca a l'escola, a Sant Andreu

A Sant Andreu, la sessió inaugural es va celebrar al centre cívic de Navas. El regidor del districte, Raimon Blasi, i la inspectora d’educació Núria Martin, van presentar una jornada dedicada a la ciència i la recerca a l’escola que va voler impulsar la investigació a les aules. En aquest sentit es va oferir la xerrada d’un expert en aquest tema, Jordi de Manuel, que amb el títol «Fer recerca, la millor manera d’aprendre», va explicar algunes eines i metodologies concretes per fer recerca a l’escola com la recerca del tresor i el webquest. També es va convidar a un grup d’alumnes de l’Escola Bernat de Boï a presentar la seva ponència “L’aire: ocupa espai?“ que van fer el curs passat al I Congrés de Ciència a les escoles.

A Sant Martí, la sessió inaugural es va fer al centre cívic de Can Felipa. En el marc de l’acte, presentat per Blanca Morán, inspectora dels serveis educatius del districte, els directors de dues de les biblioteques del districte, Poblenou i Xavier Benguerel, Lluís Martínez i Neus Castellano, van presentar al professorat el recurs «La història dels barris de sant Martí a un clic». Fèlix Castillo, terapeuta i coach sistèmic, va tancar l’acte amb una conferència sobre «Educació positiva i relacions».

 

L’avaluació de competències, a l’Eixample

La sessió inaugural de l’Eixample, el 10 de setembre, va posar punt i final als actes d’inici d’aquest curs 2014-2015 als districtes. Va estar presidit per Gerard Ardanuy, regidor d'Educació i Universitats, acompanyat de la directora del Centre de Recursos Pedagògics de l’Eixample, Isabel Lázaro. Ardanuy va obrir a l’acte fent referència a tres projectes claus en aquest districte del curs que ara comença: l’extensió del programa de suport a la lectura a la zona Dreta de l’Eixample, el projecte internacional “Exposició escoles d’altres mons” de Quim Manresa, i la segona edició de l’Ajuntament i el Consorci de l’implementació TIC com a millora continuada dels equips docents per tal d’evolucionar internament i enfortir el professorat. Després de la presentació de les activitats de formació i dinamització del CRP a càrrec d’Isabel Lázaro, Carles Monereo va oferir una interessant conferència sobre les “Decisions a prendre per ensenyar a avaluar competències.