15 instituts de la ciutat participen a "En Directe. Música als instituts”, un programa que vol garantir l’accés equitatiu a la música
17/02/202315 instituts de la ciutat participen en el programa “En Directe”, que vol garantir l’accés equitatiu a les activitats musicals dins i fora de l’horari lectiu.
En el marc d’aquest projecte els equips de dinamització, els equips directius dels centres i el professorat especialitzat en música adapten les propostes perquè estiguin en línia amb el projecte educatiu de cada centre. Està finançat pel Pla de millora d’oportunitats educatives (PMOE) del Departament d’Educació i està en línia amb la Mesura de Cultura i Educació de l’Ajuntament de Barcelona
“En Directe. Música als instituts” ofereix formació i activitats de caire musical als instituts a través del programa“, tan dins com fora de l’horari escolar. La proposta vol garantir l’accés equitatiu a les activitats extraescolars i està adreçada a 15 centres que tenen un alt índex d’alumnat en situació de vulnerabilitat.
Ahir l'Institut Escola El Molí va acollir un concert de l'alumnat dels 15 centres que hi participen que va mostrar els treball que s'està realitzant en el marc del projecte, amb la directora general d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa del Departament d’Educació, Raquel Garcia; la gerent del Consorci d’Educació, Mercè Massa, i el delegat d'Educació de Barcelona, Pere Masó. A més de les direccions dels 15 centres i el responsable de l'entitat que gestiona el programa, Visualsonora, Pau Manté.
El programa és un motor per a la innovació educativa i la compensació de les desigualtats a través del potencial transformador de la música, i en concret la pràctica instrumental, que contribueix a l’adquisició d’habilitats i competències a curt i llarg termini. En Directe realitza una tasca d’acompanyament, motivacional i de suport a l’alumnat, a més de ser un reforç de l’atenció educativa i per a l’assoliment de destreses expressives.
Els centres educatius es converteixen així en espais de creació musical i pràctica musical amb un clara visió comunitària. En definitiva, la música acosta cultures i contextos i esdevé un component vertebrador en el dia a dia de l’activitat educativa, sent un exemple d'aplicació del nou currículum d’educació en què es busca que l’alumnat aprengui amb sentit per aconseguir una societat més justa i democràtica, cohesionada, inclusiva que contempli totes les persones i en què sigui possible la igualtat d’oportunitats, real i efectiva a partir de situacions d’aprenentatge competencials.
El programa es va iniciar el curs 2021-2022 prorrogable a dos cursos més, depenent del desenvolupament del projecte a cada centre. Té un pressupost de 1.443.936,29 € finançat pel Departament d’Educació en el marc del Pla de millora d’oportunitats educatives (PMOE), i concretament correspon a l’Àmbit 4. “Acció educativa comunitària i oportunitats educatives més enllà de l'escola”. També està en línia amb la Mesura de Cultura i Educació de l’Ajuntament de Barcelona.
Donar a tothom l’oportunitat d’aprendre a tocar un instrument
Es busca donar a tothom l’oportunitat d’aprendre a tocar un instrument (de corda, vent, percussió) sense haver-ho fet mai ni fer cap aprenentatge del règim general. Que els participants puguin tocar en un grup, fer cançons, organitzar concerts, i tocar en directe música moderna o tradicional.
Es fa tant a l’horari lectiu, acompanyant als centres a estructurar l’assignatura de música de manera que es puguin aconseguir aquests objectius, com obrint les activitats en horari extraescolar per a posar instruments i espais a disposició de les persones que vulguin continuar fent música fora de l’horari lectiu. També donant l’oportunitat a totes les persones de fora del centre que també hi estiguin interessades: qualsevol persona del barri pot accedir a l’activitat musical, utilitzant els espais i recursos d’aprenentatge del propi centre.
Per a la realització del projecte s’ha equipat els instituts d’instruments que quedaran pel centre, amb una dotació econòmica del voltant de 20.000 € per institut i un total global de 298.725 €. S’han comprat instruments de corda (402 ukeleles, 14 guitarres acústiques, 98 guitarres elèctriques, 53 baixos elèctrics, 48 violins, 4 violes, 14 violoncels, 3 contrabaixos), de percussió (15 bateries, 53 bateries elèctriques, 4 caixes, 20 maces, 12 surdos, 4 darbukes, 4 djembes, 10 claus i percussió ORFF), de vent (4 flautes, 9 clarinets, 1 trompeta i 6 acordions) i electrònics (180 teclats, 100 micròfons, samples i equips de so). En alguns centres es treballa com una orquestra de corda, d’altres el projecte gira en torn a un grup de rock o les músiques avançades.
En períodes de vacances (casals i campus d’estiu, tallers) es proposen activitats musicals com trobades de dandes, casals, campus d’estius, on l’alumnat dels diferents instituts pot continuar fent música.
Centres participants
- Institut Joan Salvat Papasseit
- Institut Escola Elisabets
- Institut Escola Arts
- Institut Barri Besòs
- Institut Escola El Til·ler
- Institut Escola Rec Comtal
- Institut Escola Coves d’en Cimany
- Institut Milà i Fontanals
- Institut Miquel Tarradell
- Institut Escola El Molí
- Institut Consell de Cent
- Institut Nou Barris
- Institut Escola Trinitat Nova
- Institut Escola Mirades
- Institut Verdaguer
Amb la col·laboració de les Cases de la Música i la Fundació l’Arc Taller de Música
El programa està gestionat per Visualsonora i hi col·laboren amb el Consorci d’Educació dues entitats que comparteixen l’objectiu de transformar la realitat educativa, social i comunitària de la ciutat a través de les arts. Són Les Cases de la Música i la Fundació l’Arc Taller de Música.
Les Cases de la Música, representades per Visualsonora en aquest programa, són un projecte de dinamització musical a Catalunya. Pretén posar la música al servei del gaudi i el desenvolupament de les persones, des de la formació, la creació i els concerts. Ja fa anys que porta a terme projectes de música a escoles de primària i instituts.
La Fundació l’Arc Taller de Música aporta una mirada comunitària, social i de compromís amb les persones. Té una llarga trajectòria en l’impuls i gestió de projectes artístics en horari lectiu i no lectiu amb una clara mirada en la inclusió i la compensació de desigualtats socials.