El projecte europeu ECASS contra la segregació escolar es reuneix al CCCB per avaluar la situació actual i proposar noves actuacions
09/03/2022Una setantena de responsables i agents de la comunitat educativa de la ciutat s'han trobat aquest matí al Centre de Cultura Contemporània per avançar en la lluita contra la segregació escolar en la segona jornada del projecte europeu European Cities Against School Segregation (ECASS). En el marc de la trobada s'ha analitzat l’evolució del projecte i s'ha compartit l’efectivitat de les propostes de lluita contra la segregació. També s’ha presentat l’avaluació del Pla de xoc contra la segregació escolar a Barcelona, destacant els avenços en la millora de la detecció de l’alumnat en situació de vulnerabilitat, la reserva de plaça i la gratuïtat de l’escolaritat.
Aquesta jornada és la segona trobada que té lloc dins el projecte European Cities Against School Segregation (ECASS) des que es va iniciar el curs 2018-2019. Es tracta d'un projecte finançat per la Unió Europea en què participen les ciutats de Milà, Oslo i Barcelona amb l’objectiu de millorar la situació de la segregació escolar, que compta amb la implicació dels grups de recerca i d'autoritats educatives locals, per tal de combinar la investigació en aquest tema amb la innovació en el disseny de polítiques educatives dirigides a la reducció de la segregació escolar. En el cas de Barcelona, el projecte és impulsat conjuntament pel Consorci d’Educació i el grup de recerca de sociologia GEPS de la UAB liderat per Xavier Bonal.
A la jornada d'avui hi han assistit una setantena de representants del Departament d’Educació, l’Institut Municipal de Serveis Socials, dels districtes, del Consell Educatiu de Ciutat i diversos experts, entitats i agents de la comunitat educativa. Ha arrencat amb la benvinguda de la gerent del Consorci d’Educació, Mercè Massa, i les intervencions de la responsable de l’Unitat de Dades i Recerca del Consorci d’Educació, Marta Comas, el coordinador del Projecte ECASS, Xavier Bonal, i la investigadora de Globalització, Educació i Polítiques Socials (GEPS-UAB), Sheila Gonzàlez.
Xavier Bonal ha exposat els diferents àmbits d’anàlisi del projecte ECASS i en concret s’ha centrat en les estratègies contra la segregació. Malgrat el projecte es focalitza en la segregació, les tres ciutats europees participants (Oslo, Milà i Barcelona) també han compartit quina ha estat la resposta a la crisi de la Covid-19 per a garantir la igualtat d’oportunitats educatives.
Bonal ha afirmat que les millors polítiques contra la segregació són les que es desenvolupen a nivell local i ha anunciat que es presentarà el projecte a Brussel·les en el marc de la “European Week of Regions and Cities”, el 10 i 11 d’octubre. A més, per clausurar el projecte, que serà a finals d’aquest 2022, s’organitzarà el “Congrés Internacional a Barcelona de Polítiques de lluita contra la segregació”, concretament el 15 i 16 de desembre. En aquest sentit, Mercè Massa, gerent del Consorci d’Educació de Barcelona, ha destacat que l’examen final del projecte serà d’aquí a uns anys, quan es comprovarà si s’ha millorat els índexs de continuïtat en l’etapa postobligatòria i de finalització dels estudis.
Mercè Massa també ha recordat el treball que es fa per l’equivalència dels centres i que l’oferta educativa de proximitat és la millor per a l’alumnat. L’objectiu és que totes les escoles ofereixin les mateixes garanties i condicions d’educabilitat. També s’ha refermat en el compromís de la lluita contra la segregació del Consorci d’Educació que està demostrat en el treball conjunt amb el Pacte contra la segregació del Síndic de Greuges. Ha destacat que el nou decret d’admissió ofereix la cobertura jurídica i les eines administratives per a fer un salt qualitatiu en la distribució equilibrada de l’alumnat més vulnerable.
Avaluació del Pla de xoc contra la segregació escolar
Durant la trobada també s’ha presentat l’avaluació del Pla de xoc contra la segregació escolar de Barcelona, amb una clara millora en la detecció i redistribució de l’alumnat en situació de vulnerabilitat des de l’inici del pla.
Els seus dos objectius, evitar la concentració d’alumnat en risc social i econòmic en determinats centres educatius; i garantir la igualtat d’oportunitats educatives de tot l’alumnat, s’estan assolint a través de diferents mesures com són el nou sistema de detecció d’alumnat amb risc social i econòmic; l’aplicació de reserva de places per a l’alumnat vulnerable en cada grup classe; i la garantia de la gratuïtat de l’educació. Marta Comas, ha destacat com s’ha sistematitzat el procés de detecció en els centres i s’ha incorporat en el registre l’alumnat en situació de vulnerabilitat.
I per part de la investigadora Sheila González, s’ha insistit en què la segregació escolar no és un fet que afecti només a les famílies en situació de vulnerabilitat, si no que afecta a tothom. Respecte a l’avaluació del Pla de xoc, s’ha tingut en compte si el seu disseny s’adequava als criteris que es volien avaluar: el sistema de detecció de l’alumnat vulnerable; la seva distribució; l’acompanyament en el centre educatiu; l’accés a la gratuïtat; i l’avaluació de l’impacte del pla.
Prenent com a referència el curs 2018-2019, s’han avaluat dos cursos, el 2019-2020 i el 2020-2021, veient una millora en la detecció de l’alumnat en situació de vulnerabilitat; la major vinculació a la plaça de reserva de l’alumnat en la seva zona d’escolarització; una distribució de proximitat amb l’ajust de les zones adjacents; i una compensació econòmica als centres per atendre la vulnerabilitat. A més a més, ha millorat la satisfacció de les famílies detectades i s’ha traduït en la rebaixa significativa del número de renúncies a les places de reserva per part de les famílies del Pla de xoc.
El Projecte ECASS vol fer front a la segregació escolar
ECASS és un projecte internacional que pretén crear solucions innovadores per als governs locals per fer front a la segregació escolar a les ciutats europees, concretament Barcelona, Milà i Oslo. Un projecte col·laboratiu interdisciplinari que se centra en el treball conjunt de responsables polítics i investigadors. El principi de transferibilitat és el component clau del projecte, que preveu que produeixi i aprovi solucions innovadores en polítiques educatives locals per millorar la inclusió social i educativa de grups vulnerables.
En les tres ciutats que hi participen, el projecte té un grup de recerca i un de política educativa. En el cas de Barcelona, el grup de recerca és el GEPS-UAB i el de política educativa, el Consorci d’Educació de Barcelona. Pel que fa a Milà hi participen la Universitat Politècnica de Milà i l’Ajuntament de Milà; i a la capital noruega, la Universitat de Noruega de Ciències de Vida i l’Ajuntament d’Oslo.
El projecte té una naturalesa col·laborativa i interdisciplinar i vol estudiar i posar fre a l’increment de la segregació amb el desplegament de polítiques educatives efectives a nivell local. La comparativa que es comparteix entre les 3 ciutats i amb altres exemples a nivell internacional ha de servir per situar la lluita contra la segregació escolar a l’agenda europea.
Més informació | Nota de premsa |