Noticies

Torna

El programa Escoles per la Igualtat i la Diversitat arrenca a 15 centres educatius de la ciutat

25/10/2018

Aquest curs 2018-2019 comença la implementació real del programa Escoles per la Igualtat i la Diversitat a 15 centres educatius de la ciutat després de tres cursos de prova pilot. Aquest projecte, que ha tingut una valoració positiva d'un equip de la Universitat de Barcelona, vol promoure models relacionals en l’alumnat basats en valors com la igualtat, l’equitat i el respecte, i prevenir la violència en les interaccions personals per raons de diversitat afectiva sexual i de gènere, d’origen cultural i religiós, i funcional.

Escoles per la Igualtat i la Diversitat és un programa de formació, assessorament i acompanyament als centres educatius de la ciutat que està impulsat des de la Regidoria de Feminismes i LGTBI de l’Ajuntament de Barcelona i s’ha desenvolupat de forma coordinada amb el Consorci d’Educació.

El seu objectiu és promoure models relacionals en l’alumnat, de 3 a 16 anys, basats en valors com la igualtat, l’equitat i el respecte, i prevenir la violència en les interaccions personals per raons de diversitat afectiva sexual i de gènere, d’origen cultural i religiós, i funcional.

El projecte s’ha desenvolupat com a experiència pilot a 11 centres educatius de la ciutat al llarg de tres anys, entre el 2014 i el 2017, i aquest curs 2018-2019 s’implanta com a programa definitivament, arribant a 15 centres educatius.

Cada centre participa en el programa d´assessorament, formació i acompanyament durant tres cursos escolars, en els quals es realitzen els tres nivells del programa: el relatiu al professorat, a l’alumnat i al treball amb la comunitat educativa del centre. El professorat dels centres participants disposa de formació específica i d’un seguit d’eines i recursos educatius centralitzats en un web repositori ( igualtatidiversitat.edubcn.cat ).

 

Avaluació positiva de la prova pilot del programa

La prova pilot del programa ha estat avaluada per l’equip d’investigació de psicologia social de la Universitat de Barcelona, dirigit per Neus Roca, que va presentar els seus resultats el passat 22 d’octubre a la Biblioteca Montserrat Abelló. En l’avaluació del projecte destaca la valoració positiva de la iniciativa, tant per part del professorat com de l’alumnat, i l’impacte positiu de la prova pilot pel que fa al foment del respecte a les diversitats i a la identificació de les actituds i comportaments abusius i discriminatoris en les relacions interpersonals. A més, també s'ha pogut concloure que la identificació d’aquestes actituds, ja sigui perquè s’han patit personalment o perquè les pateixen altres persones de l’entorn, permet evitar la invisibilització que, sovint, pot acabar normalitzant les diferents violències en les relacions socials.

L’avaluació de la prova pilot ha permès definir quines propostes i formats funcionen millor en cada etapa educativa. I també s’ha pogut observar quins enfocaments cal redefinir per aconseguir l’acceptació de les diversitats.

Facebook Twitter Google Linkedin Pinterest Mail