Els centres participants al programa MUS-E de Ciutat Vella es troben en un acte conjunt a l’Institut Pau Claris
29/05/2014Més de 230 alumnes procedents de l’Escola Mediterrània, de l’Escola Milà i Fontanals, de l’Escola Parc de la Ciutadella i de l’Institut Pau Claris van participar en l’acte.
El programa MUS-E és un dels programes que desenvolupa la Fundació Yehudi Menuhin España a nivell europeu i té com a objectiu la inclusió social, cultural i educatiu dels infants mitjançant tallers de música, teatre, dansa, arts plàstiques, etc. El projecte proposa un seguit d’activitats impartides en els centres educatius per artistes professionals, en col·laboració amb els docents, en horari lectiu durant el curs escolar i formen part en el pla general de les escoles.
Ahir va tenir lloc una trobada entre els centres participants al programa MUS-E de Ciutat Vella a l’Institut Pau Claris. L’acte va comptar amb els grups de 3r, 4t, 5è i 6è de l’Escola Mediterrània (Barceloneta), de 2n, 3r i 4t de l’Institut Parc de la Ciutadella (el Born), de 3r de l’Institut Milà i Fontanals (Raval) i de 1r i 4t de l’Institut Pau Claris (la Ribera), que va acollir l’acte.
Una acció de moviment on van participar tots els centres participats va engegar l’acte conjunt del MUS-E a Ciutat Vella. Aquesta acció transmetia perfectament la implicació i la coordinació necessària de tot l’alumnat, del professorat i dels artistes, per l’èxit de l’acte conjunt.
Diferents actuacions teatrals i de dansa van ser les protagonistes de la trobada. Respecte les actuacions teatrals, els assistents van gaudir d’una creació col·lectiva teatral de la peça creada sobre el setge de 1714 de l’Institut Pau Claris amb l’artista Míriam Escurriola, i de la “Creació teatre físic” on cada alumnat actuava com a escultor per crear un museu vivent ple de personatges de diferents èpoques i cultures amb l’artista Oscar Valsecchi.
Per altra banda, van tenir lloc diferents variacions coreogràfiques. En concret, "Les abraçades del pintor" un treball d’espai i de volum de dansa contemporània de l’Escola Mediterrània, dirigida per l’artista Llum Baraldés, una c oreografia basada en les danses gitanes hongareses de l’Escola Parc de la Ciutadella, dirigida per l’artista Àngela Peris, “Sirtaki” de l’Escola Milà i Fontanals, dirigida per l’artista Tania Badulina, i “We’ll go together” una coreografia dansa -jazz de celebració de l’Escola Mediterrània, dirigida per l’artista Llum Baraldés.
Per tancar l’acte s’ha projectat un vídeo de MUS-E Catalunya.
El programa MUS-E
La finalitat del programa MUS-E és fomentar les arts, especialment la música, el teatre, la dansa i les arts plàstiques, dins l’àmbit escolar com a eina que facilita la integració social, educativa i cultural dels alumnes. Al mateix temps, afavoreix el diàleg i la tolerància per superar la violència i el racisme entre les diferents cultures, i desenvolupa la creativitat i la imaginació en la pràctica de les diferents disciplines artístiques com a part fonamental de l’educació.
Les sessions de MUS-E es duen a terme a través de tallers de teatre, dansa, música i arts plàstiques impartits per artistes en actiu d’una elevada formació artística i amb experiència pedagògica. S’intenta que els alumnes reforcin la seva autoestima, canalitzin la seva creativitat i millorin la seva adaptació a l’entorn social d’una forma activa.
Les sessions s’imparteixen en horari lectiu, amb la presència del mestre tutor, i tenen com a finalitat implicar tot el grup classe per tal que esdevingui una eina important en la tasca d’aconseguir el coneixement dels alumnes i la cohesió social.
El programa es va iniciar a Suïssa el 1994 i actualment s’ha implantat a 443 escoles de 15 països europeus. Val a dir que la Fundació Yehudi Menuhin España va estar distingida amb la Medalla d’Or de Barcelona per Nou Barris per fomentar la integració educativa, social i cultural d’infants amb risc d’exclusió social a través de l’art i l’educació.