Funcions:
- Elaborar la proposta de planificació, disseny i programació de l’oferta educativa dins l’àmbit territorial de Barcelona, participar, en coordinació amb l’Àrea d’Atenció a la Comunitat Educativa, en el procés de preinscripció i escolarització de l’alumnat.
- Coordinar els EAP i Serveis Educatius específics de la ciutat.
- Coordinar la xarxa pública dels centres d’Educació Especial.
- Coordinar l’equip d’atenció educativa domiciliària i aules hospitalàries.
- Identificar les necessitats, planificació, provisió i gestió de mesures i suports universals, addicionals i intensius per una educació inclusiva.
- Dirigir i impulsar les actuacions d’atenció i acompanyament en situacions d’emergència i/o vulnerabilitat, especialment l’elaboració i gestió dels protocols de prevenció i atenció en situacions de maltractament o assetjament, així com dels protocols d’actuació en situació d’emergència en centres educatius.
- Coordinar i impulsar els programes de protecció de la salut mental.
- Dirigir, impulsar i coordinar els programes i actuacions d’orientació a l’alumnat per planificar el seu itinerari formatiu per garantir l’èxit escolar.
- Unificar criteris i coordinar els programes adreçats a la prevenció de l’absentisme i l’abandonament escolar, fer-ne el seguiment i actualització permanent dels indicadors corresponents.
- Coordinar les actuacions derivades de l’execució de les seves funcions amb la resta d’àrees de la direcció d’acció educativa i la inspecció educativa de Barcelona.
- Qualsevol altra funció que li sigui encomanda en relació amb les anteriors.
Perfil i trajectòria professional de la persona responsable
Jordi Escoin
(informació de perfil o trajectòria professional properament dsiponible)
Òrgans que en depenen directament:
- Servei d’Orientació Educativa
- Servei de Coordinació EAP i Serveis Educatius Específics
- Servei de Programes d’Atenció a la Diversitat
- Servei de Coordinació de Recursos Intensius
Servei d’Orientació Educativa
Funcions:
- Dirigir el pla d’orientació de l’alumnat i el mapa de recursos d’orientació per planificar els itineraris formatius de l’alumnat i desenvolupar el model territorial i integrat en la xarxa educativa.
- Impulsar, aplicar i desenvolupar els programes i actuacions del Pla d’orientació des de la perspectiva del suport a la tasca orientadora dels centres de primària i secundaria (vinculat especialment a la tasca tutorial) per a la orientació i la creació d’itineraris d’èxit.
- Impulsar i gestionar mesures de suport (UEC, projectes singulars, entre altres) per afavorir l’aprenentatge dels alumnes més vulnerables a l’ESO.
- Realitzar accions de suport i acompanyament a l’alumnat que no acredita l’ESO, especialment en la lluita contra l’abandonament escolar prematur i per a l’adquisició generalitzada de les competències professionals de grau mitjà i superior, amb coordinació amb l’àrea d’Ensenyaments Postobliogatoris i Règim especial.
- Dissenyar eines, recursos i materials per als processos d’informació i orientació acadèmica i professional dels centres i la creació d’itineraris formatius de transició i coordinació amb la resta de dispositius existents a la ciutat.
- Proposar criteris als serveis educatius, donar-hi orientacions i coordinar-ne les actuacions.
- Impulsar, coordinar la comissió d’absentisme central i participar en les comissions o qualsevol àmbit de treball col·lectiu que s’estableixi en relació a l’orientació, l’absentisme o l’abandonament escolar.
- Qualsevol altra funció que li sigui encomanda en relació amb les anteriors.
Servei de Coordinació EAP i Serveis Educatius Específics
Funcions:
- Coordinar els EAP i els serveis educatius específics, entre d’altres: CRETDIC, CREDAC, CREDV, SEEM, ESAP, i fer de referent tècnic del Consorci davant dels centres, de la resta d’operadors que treballen al territori (districtes, entitats) que poden tenir incidència en l’àmbit educatiu i de les direccions generals corresponents del Departament d’Ensenyament.
- Col·laborar en la identificació de les necessitats, planificació, provisió i gestió de mesures i suports universals, addicionals i intensius per una educació inclusiva.
- Coordinar i protocol·litzar l’assessorament i atenció a l’àmbit educatiu (alumnes, famílies i personal educatiu) dels professionals de treball social dels EAPS, dels Tècnics d’Integració Social i dels professionals de l’àmbit dels serveis sòcio-comunitaris, especialment de l’àmbit de Serveis Socials municipals.
- Coordinar, establir criteris i fer el seguiment i avaluació de les línies prioritàries del pla d’actuació dels integradors socials i dels promotors escolars de la comunitat gitana.
- Elaborar, coordinar, gestionar, supervisar i avaluar els protocols de prevenció i atenció en situacions de maltractament, assetjament i convivència i cohesió social i coordinar el protocols i/o actuacions operatives amb altres dispositius d’atenció en situacions d’emergència i/o vulnerabilitat: mossos, policies locals, bombers, emergències mèdiques, altres equips municipals.
- Mantenir la disponibilitat permanent dels dispositius per atendre les situacions que requereixin atenció psicosocial de manera immediata.
- Qualsevol altra funció que li sigui encomanda en relació amb les anteriors.
Servei de Programes d’Atenció a la Diversitat
Funcions:
- Impulsar i liderar els programes de suport a l’alumnat en l’àmbit de l’equitat i l’educació inclusiva, especialment: programes per a la millora de les competències; programes de millora del benestar emocional; programes d’escola i entorn i xarxes escolars per a la prevenció de la segregació, especialment dins l’horari lectiu, entre d’altres: adolescència en risc, diversificació curricular, Escolaritat Compartida, Enginy o Salut Pública.
- Coordinar, establir criteris i fer el seguiment i avaluació de les actuacions dels promotors de la comunitat gitana.
- Impulsar les actuacions en coordinació amb la resta de serveis i equips de la direcció d’acció educativa i esdevenir referent tècnic del Consorci davant dels centres i de les direccions generals corresponents del Departament d’Ensenyament.
- Col·laborar en la identificació de les necessitats, planificació, provisió i gestió de mesures i suports addicionals per una educació inclusiva
- Qualsevol altre funció que li sigui encomanda en relació amb les anteriors.
Servei de Coordinació de Recursos Intensius
Funcions:
- Coordinar els centres d’Educació Especial.
- Coordinar i supervisar, i en seu cas gestionar, els recursos i serveis de suport intensius a la ciutat, entre d’altres, SIEI, CEEPSIR, atenció domiciliària i aules hospitalàries, serveis de monitoratge, transport escolar per a educació especial i garantir la coordinació entre aquestes i els centres de referència dels alumnes.
- Impulsar les actuacions en coordinació amb la resta d’àrees de la direcció d’acció educativa i esdevenir referent tècnic del Consorci davant dels centres i de les direccions generals corresponents del Departament d’Ensenyament.
- Col·laborar en la identificació de les necessitats, planificació, provisió i gestió de mesures i suports addicionals per una educació inclusiva.
- Qualsevol altre funció que li sigui encomanda en relació amb les anteriors.