Agenda

Torna

Exposició «Stanley Kubrick»

26/10/2018 Exposició

“Perfeccionista. Obsessiu. Geni. Autor total.” Així descriu a Stanley Kubrick @JordiCostaVila , que farà una visita per a docents a l'exposició dedicada al cineasta el 25 d'Octubre. Places limitades!

En aquesta mostra, concebuda pel Deutsches Filminstitut (Frankfurt), en estreta col·laboració amb Christiane Kubrick, Jan Harlan i The Stanley Kubrick Archive at University of the Arts (Londres), s’hi recopilen materials relatius a totes les seves pel·lícules –guions, esborranys, documents, material d’investigació, fotografies, peces de vestuari i accessoris–. Així, l’exposició vol esdevenir un recorregut cronològic a través de la trajectòria creativa de Kubrick, des dels seus anys d’aprenentatge com a fotògraf a la revista Look fins als seus projectes nonats –Napoleon, The Aryan Papers– o encomanats a la responsabilitat d’altres cineastes –A.I. Intel·ligència Artificial.

En aquesta trajectòria, i segons Costa, “Kubrick va deixar un llegat de setze pel·lícules que no ha esgotat el seu potencial per a la interpretació, l’anàlisi acadèmica i la passió mitòmana. De la precisió matemàtica d’Atracament perfecte als laberints onírics d’Eyes Wide Shut, el seu cinema va ampliar les possibilitats expressives dels gèneres desafiant tabús de representació amb una perseverança sempre allunyada de la superficialitat del simple cop d’efecte. Cineasta d’espais –els passadissos de l’hotel Overlook, les trinxeres de Camins de glòria, la Sala de Guerra de Doctor Strangelove–, personatges –Humbert Humbert, Hal 9000, Barry Lyndon– i situacions –la Tècnica Ludovic d’A Clockwork Orange, l’entrenament/rentat de cervell de Full Metal Jacket–, Stanley Kubrick va convertir la seva obra en un desafiament intel·lectual i artístic poderós, tocat per l’estrany do de l’atemporalitat”.

Així, Kubrick crea obres de gèneres diversos, des de l’històric al de ciència-ficció, i cada cop que ho fa el regenera i el modifica. Amb Espartac remou les bases del pèplum i connecta el seu missatge amb els esdeveniments contemporanis, amb Full Metal Jacket crea un nou tipus de pel·lícules de guerra, i amb 2001: odissea de l’espai, eleva les pel·lícules de ciència ficció, fins aleshores relegades a la sèrie B. Però amb Barry Lyndon i La resplendor trenca els esquemes dels gèneres, i s’han etiquetat com a “metagènere”, fet que ha dut a parlar de Kubrick com un postmodernista complert.

És precisament aquesta barreja i transversalitat de temes, gèneres i tècniques i l'atemporalitat des seus missatges el que fa a Kubrick un creador interessant per treballar des de l’aula de secundària.

A banda, també calen destacar aquells valors molt més transversals que destaquen en ell com a creador. Com s’ha explicat més a dalt, Kubrick treballava sempre des d'un rigor i un control absolut duts al límit. D’aquí se’n desprèn la necessitat de conèixer i dominar molts camps molt diferents, de la necessitat i la voluntat de ser transversals, del valor de l’autoaprenentatge i l’esforç, elements que es poden treballar a partir de la seva figura.

 

Horari 18 hores
Lloc CCCB (Centre de Cultura Contemporània de Barcelona)
Carrer de Montalegre, 5, 08001 Barcelona
Més informació Més informació
Facebook Twitter Google Linkedin Pinterest Mail