Es celebra la tercera edició de la Tardor TIC BCN

20/11/2015

Unes 300 persones han participat en la tercera edició de la Tardor TIC BCN del Consorci d’Educació de Barcelona que s’ha celebrat durant dos dies, el 18 i 19 de novembre, a l’Institut Fort Pius i a la Biblioteca Jaume Fuster. Els centres educatius han tornat a ser els protagonistes d’una jornada que s’ha consolidat com a punt de trobada d’experičncies TIC a l’aula de la ciutat.

L’objectiu de la Tardor TIC BCN, que enguany ha arribat a la seva tercera edició, és fer difusió dels treballs guardonats en el Concurs de Bones Pràctiques TIC. En el marc de la jornada es van donar a conèixer 11 experiències de bones pràctiques TIC a les escoles i instituts de secundària de la ciutat.

Durant dos dies, la tercera edició de la Tardor TIC BCN -que està organitzada per l’equip TAC del Consorci d’Educació amb el suport dels referents TIC dels serveis educatius de la ciutat- va aplegar prop de 300 persones, en la seva majoria professorat procedent de centres educatius de la ciutat de tipologia i etapes educatives molt diverses.

Seguint el format de l’edició de l’any passat, la jornada es va desenvolupar en tres sessions diferents. Una primera sessió dedicada a difondre  les millors experiències que van participar en el V Concurs de Bones Pràctiques TIC del Consorci d’Educació, una segona adreçada a les direccions dels centres i una tercera de tallers monogràfics sobre les eines i els recursos digitals utilitzats en aquestes experiències.

En aquesta darrera sessió, algunes de la quinzena d'empreses que col·laboren en la Tardor TIC BCN i el Concurs de Bones Pràctiques TIC del Consorci d'Educació, van ser presents amb els seus estands, mostrant en directe al professorat les possibilitats de les seves eines i recursos.

 

9 experiències de bones pràctiques TIC a l’aula

La III Tardor TIC BCN va arrencar dimecres 18 de novembre a la tarda, amb una sessió de presentació a l’Institut Fort Pius de nou de les experiències que van participar en el V Concurs de Bones Pràctiques TIC. Entre elles, hi havia bona part dels treballs que van ser guardonats en les dues categories del premi, de centre i individual.

En el marc de la sessió, les escoles Palma de Mallorca, Baró de Viver, Collaso i Gil, Virolai, Ramon y Cajal, L'Arenal de Llevant Pérez Iborra i Mare del Diví Pastor i els instituts Miquel Tarradell, Joan Brossa i Vall d'Hebron van presentar les seves experiències, totes elles guanyadores o finalistes del V Concurs de Bones Pràctiques TIC. Com els darrers anys, es van fer de forma simultània, en tres aules diferents de l’Institut Fort Pius, de manera que els assistents van poder veure les presentacions per especialitats i/o nivells educatius.

 

El web dels centres com a eina de presentació externa

La segona sessió de la III Tardor TIC BCN estava adreçada als equips directius i responsables dels centres educatius de la ciutat i es va celebrar ahir al matí, a la sala d’actes de la Biblioteca Jaume Fuster. Va tenir dues parts: una taula rodona sobre el web de centre com a eina de presentació externa i una conferència de Dolors Reig, psicòloga social, professora universitària i guru del món digital, a la qual recentment li ha estat concedit el premi REDES 2015.

La taula rodona sobre el web de centre com a eina de presentació externa es va desenvolupar a partir de l’experiència de dos centres educatius amb webs i plantejaments molt diferents: l'Escola Sant Martí i l'Institut Joan d'Àustria. Va fer de moderador Juan Miguel Muñoz, del Servei Educatiu de Sant Martí.

Al llarg del debat es va parlar dels aspectes fonamentals que han de definir el web d’un centre educatiu: la identitat digital, la comunicació, la seva actualització constant, l’aspecte estètic o de disseny, la interactivitat, la necessitat de participació i la implicació del claustre, entre d’altres. També es va remarcar la idea de la pàgina web com a eina per donar a conèixer el projecte d’un centre durant 365 dies any que obre l'escola al món exterior. A més d’altres aspectes com la necessitat de coherència entre la línia comunicativa i l'esperit del centre i d’un canvi de model i de mentalitat del claustre per tenir un web actiu i actualitzat, de manera que tothom ha de poder disposar de temps per dedicar-s’hi.

El debat va acabar amb una reflexió sobre el paper que han de tenir en el web els equips directius: han d’implicar-s’hi i liderar el projecte i supervisar els continguts, alhora que han de donar espais perquè la gent s'hi dediqui. Les preguntes finals del públic van mostrar la preocupació pel tema de la protecció de dades, amb una demanda explicita de directrius d’una política de protecció de dades.

 

Els reptes de l’educació en un món connectat

En la seva conferència, Dolors Reig va parlar de l’alumnat actual com a generació Z, en un context en el que l'ésser humà té capacitat com mai de canviar coses, i que va definir com a activista, espontània i participativa, amb la força i les eines que li permetran fer els canvis que es proposi. Una generació en la que els nois i noies aprenen sols en un moment en què la competència clau és aprendre a aprendre i que, al contrari d’altres generacions, ha integrat el món digital i les xarxes socials en la seva vida.

Per Dolors Reig, el professorat i les famílies tenen la responsabilitat com a educadors de donar criteris i orientació a aquesta generació Z. En un món on tenim més possibilitats que mai de saber-ho tot i l'alumne participa de la producció de coneixement, el professorat ha de ser la seva base sobre el coneixement bàsic de totes les coses. Hi té un paper molt important i la seva responsabilitat és formar ciutadans crítics que puguin tenir possibilitats de no ser manipulables.

Reig també va explicar que, des del seu punt de vista, el més important no és la tecnologia en si, sinó les possibilitats que ens ofereix. En aquest sentit va remarcar que per ella és millor un professor savi que un expert de tecnologia i va apuntar quines són, des del seu punt de vista, les metodologies més efectives per a l’aprenentatge d’aquesta generació connectada: l’ús del multimèdia (“l’efecte màgic del vídeo”) i les dinàmiques de grup que faciliten la participació en una generació que ja sap fer treball corporatiu de manera innata (“comunity managers”).

La conferenciant va acabar la seva intervenció destacant els dos aspectes fonamentals en els quals, sota el seu criteri, ha de basar-se el paper de l’equip directiu en aquest procés: per una banda, en posar límits; i per l’altra, motivar i possibilitar les experiències positives en aquest àmbit.

 

Microtallers sobre els recursos de les bones pràctiques TIC

La tercera sessió i última de la jornada va tenir lloc a l’Institut Fort Pius amb cinc tallers monogràfics impartits pels tècnics de l’equip TAC del Consorci d’Educació i els referents TIC d'alguns centres de recursos pedagògics de la ciutat.

Amb aquests tallers, un any més, es va donar resposta a la demanda del professorat de conèixer les possibilitats dels recursos i les eines que s'utilitzen en les experiències de bones pràctiques TIC. Al llarg d'un parell d'hores, al voltant de 120 docents van estar atents a les possibilitats d'aprenentatge a l'aula de les matemàtiques amb la robòtica educativa Pro-Bot, els ginys per a l’expressió oral, la geolocalització i la realitat augmentada, les narracions digitals i les activitats col·laboratives amb eines al núvol.

Més informació III Tardor TIC BCN