L’Institut Príncep de Viana acull la presentació d'un nou programa de robòtica i tecnologies creatives

15/10/2014

L’Institut Príncep de Viana va acollir ahir la presentació d'«Impulsem la Robòtica», un nou projecte de robòtica i tecnologies creatives del Departament d’Ensenyament i l’Obra Social La Caixa, en el qual l'alumnat aprèn a crear entorns interactius.
L'acte va comptar amb la presència de David Cuartielles, cofundador d'Arduino -la revolucionària plataforma de harware lliure que s'utilitza en el projecte-, que va impartir una classe pràctica a un grup d’alumnes del centre.

El subdirector general d’Innovació, Formació i Orientació del Departament d’Ensenyament, Joan Gumbert, i el director adjunt de l’Àrea Territorial i Centres de la Fundació “La Caixa”, Javier Bertolín, van presentar aquest nou programa educatiu als mitjans de comunicació en una de les aules de tecnologia de l’Institut Príncep de Viana, acompanyats d’un convidat molt especial: David Cuartielles.

Cuartielles és el cofundador d’ Arduino, la plataforma de hardware lliure que s’utilitza en el projecte que es presentava ahir, i que està basada en una placa amb un microprocesador i un entorn de desenvolupament dissenyats per facilitar l’ús de l’electrònica en projectes multidisciplinaris. Aquesta nova tecnologia fa més simple i accessible el disseny de projectes i circuits electrònics amb microcontroladorsi i ha convertit a milers estudiants de tot el món en creadors digitals.

 

Objectiu: motivar els alumnes a explorar l’electrònica

Impulsem la robòtica és un projecte d’aprenentatge adreçat als centres educatius que impulsen conjuntament el Departament d’Ensenyament i l’Obra Social La Caixa, amb la col•laboració d’Ultra-Lab i d’Arduino Verkstad. El seu objectiu és motivar els alumnes a explorar l’electrònica a través d’una sèrie de projectes de programació, construcció i muntatge.

El model educatiu d’aquest projecte aplica una metodologia activa, basada en els projectes i en l’experimentació, i aquest curs s'ha posat en marxa de forma experimental amb més de 1.500 alumnes de tercer i quart d’ESO de 52 centres educatius de tot Catalunya. Entre ells hi ha 10 instituts de la ciutat de Barcelona: el mateix Institut Príncep de Viana, l'Institut Princep de Girona, l'Institut Quatre Cantons, l'Institut Joan Salvat Papasseit, l'Institut Milà i Fontanals, l'Institut Pau Claris, l'Institut Anna Gironella de Mundet, l'Institut Sant Andreu, l'Institut L’Alzina i l'Institut Fort Pius. Està previst que el proper curs 2015-2016 s’estengui a una cinquantena de centres més de tot Catalunya.

L’experiència, per a la qual s'han format un centenar de docents, es realitza en base a un kit que conté tots els components per realitzar i construir els experiments. I també d’una plataforma en línia amb tota la documentació necessària per al treball i un entorn web que fa possible que els participants comparteixin continguts en forma de blogs, tutorials i fòrums, a través del Centre de Suport a la Innovació i la Recerca Educativa (CESIRE).

 

Un nou kit de miniexperiments per viure grans experiències interactives

L’enfocament del nou programa es basa en la indagació i el desenvolupament de projectes amb activitats organitzades perquè l’alumne evolucioni mentre crea, juga i aprèn amb un experiment. Els objectius específics per als alumnes són aprendre a programar, a dominar l’electrònica bàsica, a dissenyar i crear circuits simples, i a desenvolupar conceptes de robòtica implementats en un objecte o espai interactiu.

El contingut es materialitza en un kit de 30 miniexperiments de temàtiques que giren al voltant de les tecnologies creatives utilitzant la programació i l’electrònica, i s’estructura en quatre blocs diferents. Un dels blocs introdueix la placa d’Arduino, amb alguns conceptes bàsics sobre tecnologia digital i la creació de petits jocs electrònics. L’últim bloc del projecte convida a construir exemples molt senzills de robots mecànics, a partir de l’aprenentatge de tota la matèria proposada, que s’aplicaran en el disseny d’un projecte propi que presentaran els alumnes el dia 31 de gener a CosmoCaixa en una trobada final entre tots els participants.

 

Un plataforma utilitzada per més de dos milions de persones al món

Amb el programa educatiu Impulsem la robòtica la plataforma Arduino arribarà als 1.500 alumnes de secundària de tot Catalunya que hi participen aquest curs 2014-2015.

Aquest nou sistema tecnològic és utilitzat actualment per més de dos milions de persones a tot el món i ha trencat la barrera entre el món físic i el virtual, posant a disposició de qualsevol persona la possibilitat de crear objectes interactius o experiències físiques, així com muntar espais físics a través de connexions electròniques. Una placa d’Arduino és capaç de donar vida a un telèfon mòbil, un comandament a distància, consoles, portàtils i càmeres fotogràfiques.

Durant la presentació d’ahir, David Cuartielles va impartir una classe formativa a un grup d’impressionats alumnes de quart d’ESO, en la qual va posar en pràctica l’ús d’Arduino.