Prop de 150 docents participen en la jornada d’experičncies a l’aula amb dispositius mňbils

16/05/2014

L’institut Fort Pius va acollir ahir la darrera sessió del cicle de presentació d’experičncies TAC a l'aula. En el marc de la jornada es van presentar les experičncies de 12 centres educatius i 3 centres de recursos pedagňgics amb activitats a l’aula amb dispositius mňbils.

Prop de 150 professors i mestres de centres educatius de la ciutat van participar ahir en la sessió de presentacions d’experiències amb dispositius mòbils que es va celebrar a l'Institut Fort Pius.

En el marc de la sessió, organitzada per l'equip TAC del Consorci d’Educació de Barcelona, 12 centres educatius i 3 centres de recursos pedagògics de la ciutat van presentar les seves experiències d'activitats a l'aula amb dispositius mòbils. Van ser l’Institut Quatre Cantons, l’Escola La Farigola de Vallcarca, l’Escola Sadako, l’Escola Lavínia, l’Escola Collaso i Gil, l’Escola Emili Juncadella, l’Escola Pere IV, l’Escola Carlit, l’Escola d’Educació Especial Fàsia-Sarrià, l’Institut Escola Costa i Llobera, l’Escola El Sagrer i els centres de recursos pedagògics de Nou Barris, Sant Andreu i l’Eixample.

Al llarg de la tarda, i en quatre espais simultanis, es van presentar un ampli ventall d’experiències que van demostrar les múltiples possibilitats de l’ús de dispositius mòbils com a eines de suport al procés d’aprenentatge en totes les etapes educatives i en educació especial. Des d’activitats diverses d’iniciació a l’alumnat en l’ús de les tauletes, a projectes que faciliten processos i dinàmiques inclusives o que han estat premiats al Mobile Learning Awards, passant per treballs interdisciplinaris amb l’ús de l’Eduloc, fins a activitats concretes en l’àmbit de la llengua anglesa o al disseny d’apps, de micronarracions o tràiler books.

L’Institut Quatre Cantons va ser un dels primers centres en intervenir i en la seva ponència va explicar com aquest curs 2013-14 ha fet la transició dels ordinadors portàtils a les tauletes amb l’alumnat de primer d’ESO.

Per la seva banda, les escoles La Farigola de Vallcarca, Pere IV, Sadako i Lavínia també van explicar com han implantat l’ús de les tauletes entre el seu alumnat com a eina de suport a l'aprenentatge a través de diferents experiències. Des de la narració de contes amb l’aplicació Puppet Pals (Escola Lavínia), diverses activitats en llengua anglesa (Escola Pere IV), l’apadrinament lector (Escola Sadako) o la creació d’un itinerari per Barcelona amb les aplicacions Puppet Pals i Eduloc (Lavínia).

 

Recurs de millora per a la inclusió escolar

Per la seva banda, l’Escola Carlit acompanyada de l’experta en inclusió Rosa Aparicio, va parlar les possibilitats de l’ipad com a recurs que permet millorar la inclusió escolar de l’alumnat amb trastorns de l'espectre autista (TEA). Va explicar com l’experiència de l’ús d’aquest recurs a la unitat de suport a l’educació especial (USEE) els ha permès facilitar processos i crear dinàmiques inclusives, treballant àrees de llengua, matemàtiques, coneixement del medi, habilitats socials, entre d’altres.

També el Centre d’Educació Especial Fàsia va presenatr, en el marc de la sessió, el seu projecte «Hi havia una vegada ...», que ofereix moltes activitats, a través de tauletes amb aplicacions personalitzades, per a alumnes amb necessitats educatives especials d’educació infantil, primària i educació infantil a través de l’adaptació de contes (pictogrames, auditiu i text) i d’activitats que permeten millorar la comprensió oral i lectora.

 

Creació d’apps, micronarracions i tràiler books

L’Institut Escola Costa i Llobera va explicar com ha implementat el seu projecte de didàctica en l’optativa d’informàtica de 4t d'ESO, dissenyada pel Departament d'Ensenyament en col•laboració amb el projecte mSchools. L'optativa s'estructura al voltant del disseny i comercialització d'una app per android que ofereix un gran ventall de possibilitats.

L’experiència l’Escola Palma de Mallorca a sisè de primària, «Fem Trailer Books», en la qual l’alumnat ha après a elaborar un trailer book i recomana lectura de llibres fent servir les tècniques audiovisuals conegudes. L’Escola el Sagrer va presentar la micronarració «L’Escola del Futur» amb la qual l’alumnat de sisè de primària es presentat al concurs de micronarracions fetes amb dispositius mòbils pel mobile learning adwards.

 

Experiències amb l’Eduloc

En el marc de la sessió d’ahir, els centres de recursos pedagògics de Nou Barris, Sant Andreu i l’Eixample van donar a conèixer la seva proposa de treball Interdisciplinar a educació primària i secundària amb tauletes a través de l’Eduloc, organitzat mitjançant una Webquest. Els tres centres de recursos pedagògics ofereixen en préstec als centres educatius dels seus districtes la possibilitat de disposar de sis tauletes que els permeten treballar amb aquests recursos que incorporen dispositius mòbils amb GPS per al treball en projectes sobre el territori, creant itineraris, escenaris i experiències basades en la localització.

En aquesta línia es troba el projecte «Situa’t» de l’Escola Emili Juncadella, també present a la jornada d’ahir, i que ha desenvolupat justament amb el suport del CRP de Sant Andreu. Els alumnes de cicle superior d’aquest centre han creat, també amb Eduloc, un escenari geolocalitzat de 6 llocs importants i singulars del barri de Navas amb informació diversa (àudio, vídeo i fotos).

 

Més de 800 persones han participat al cicle d’experiències

Amb aquesta jornada es tanca el cicle de sessions d’experiències organitzades per l’àrea TAC del Consorci d’Educació que es va iniciar el passat 17 de març. Al llarg de les cinc sessions que s'han celebrat hi han participat més de 800 persones.