Mostra d’experičncies educatives de robňtica a secundŕria

30/04/2014
Imatge de les presentacions de l'Institut Pau Claris i de l'escola d'educació especial Rel.

Imatge de les presentacions de l'Institut Pau Claris i de l'escola d'educació especial Rel.

Un dels professors de l'Institut Sant Andreu parla de la seva experiència amb l'OlloBug.

Un dels professors de l'Institut Sant Andreu parla de la seva experičncia amb l'OlloBug.

L'alumnat de l'Institut Príncep de Viana durant la seva presentació.

L'alumnat de l'Institut Príncep de Viana durant la seva presentació.

El professor i l'alumnat del institut Anna Gironella de Mundet presenten el seu robot.

El professor i l'alumnat del institut Anna Gironella de Mundet presenten el seu robot.

Cinc centres de secundŕria de la ciutat van presentar ahir la seva experičncia amb la robňtica educativa a l’aula, en una sessió que va mostrar l’ampli ventall de tecnologies i prŕctiques que es poden utilitzar en aquest ŕmbit.

L’escola d’educació especial Rel i els instituts Pau Claris, Sant Andreu, Príncep de Viana i Anna Gironella de Mundet van presentar ahir a la tarda les seves experiències de robòtica educativa en una sessió organitzada per l’equip TAC del Consorci d’Educació, dins del cicle de sessions d’experiències TAC innovadores.

La sessió es va celebrar a l’aula de tecnologia de l’Institut Príncep de Viana, amb un format molt proper, i hi van assistir una quarantena de persones, en bona part el professorat i l’alumnat implicat en els projectes que s’hi presentaven. El seu objectiu era mostrar l’ampli ventall de possibilitats que ofereixen les tecnologies relacionades amb la robòtica educativa a l’aula a secundària. Des de les plaques Arduino, Rasberry Pi i Picaxe que permeten posar en marxa sistemes de tecnologia de control, passant pels kits de robòtica educativa que ofereix en préstec l’equip TAC del Consorci d’Educació (Lego Minstrom, Ollo Bug i Lego We Do) o el Vex Robotics, fins als llenguatges de programació com Scratch i Basic.

Les cinc experiències que es van presentar el marc de la sessió d’ahir també són representatives de de les múltiples possibilitats que ofereix l’ús de la robòtica a secundària a nivell educatiu. Des del projecte d’un hort controlat per ordinador de l’escola d’educació especial Rel o el treball interdisciplinari i competencial que ha realitzat l’Institut Pau Claris, passant per l’experiència dels estudiants del cicle formatiu de grau superior de Telecomunicacions de l’Institut Anna Gironella de Mundet en la competició del Vex Robotics

L'hort escolar controlat per un ordinador i el projecte interdisciplinar de l'Institut Pau Claris
L’escola d’educació especial Rel, d’Horta Guinardó, va presentar el programa informàtic que ha posat en marxa per controlar l'hort escolar per ordinador i per internet amb les plaques Arduino. La idea va sorgir d’un grup d’alumnes del centre i s’ha desenvolupat amb el suport de l'Institut Municipal d'Informàtica i l'Institut Municipal d'Educació. Entre altres coses, el programa permet controlar del grau d'humitat de la terra on són les plantes i connectar el rec des de l'interior de l'aula des d’una tauleta o un telèfon mòbil.

L’institut Pau Claris va parlar del treball que ha realitzat amb l’alumnat de primer i segon d’ESO amb el kit de robòtica LEGO WeDo, que es va comprar després d’haver experimentat amb el que li va prestar l’equip TAC del Consorci. “Expliquem una història… amb la robòtica” és un projecte interdisciplinar de tecnologia, llengua catalana i visual i plàstica en el qual l’alumnat crea i representa una història. El projecte els hi ha permès aprofundir en la competència lingüística i comunicativa d’una manera divertida que ha motivat molt el seu alumnat.

Picaxe, Lego Minstrom i Ollo Bug
Per la seva banda, l’Institut Sant Andreu va mostrar diferents experiències del treball que realitza amb robòtica amb l’alumnat d’ESO i de batxillerat del centre. En els diferents cursos i amb diferents usos nivells de dificultat, han utilitzat i utilitzen Picaxe, Lego Minstrom, les plaques Imagina i Arduino. I ara han començat a experimentar amb l’Ollo Bug.

En el cas de l’institut Príncep de Viana, un grup d’alumnes de quart d’ESO va explicar, en primera persona, els projectes amb el que han estat treballant els darrers mesos: les maquetes d’una casa domòtica amb PICAXE i diverses experiències de control SCADA amb plaques CHI035A (PICAXE-18M2) i scratch for Arduino. Entre aquestes últimes hi havia el control de trànsit i ventilació d’un túnel, el control d’una barrera d’un pàrquing i d’un ventilador domèstic, el control d’un trepant de seguretat i un circuit d’escales mecàniques

L'experiència VEX Robòtics Competition
Per últim, un grup d’alumnes de cicle formatiu de grau superior de Telecomunicacions de l’Institut Anna Gironella de Mundet va presentar els materials Vex Robotics i Cortex 2.0 que utilitzen per participar en la competició Vex Robotics, un torneig de robòtica internacional en el qual van guanyar la final catalana el passat 15 de febrer. L’alumnat ha dissenyat i construït un robot per competir en aquest torneig que s’ha d’enfrontar als dels altres equips participant . Entre moltes altres coses, aquest treball els hi ha permès fer un treball transversal d’aprenentatge de llenguatge de programació, de disseny mecànic, electrònic, muntatge de robots....

VEX Robòtics es una plataforma d‘aprenentatge de les àrees de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques (STEM), camps en els quals els estudiants poden explorar per mitja la tecnologia robòtica. Aquest projecte també fomenta el treball en equip, el lideratge i la capacitat de resolució de problemes.