Un projecte de l'Escola Font d'en Fargas i la Fundació Tres Turons, premiat per la Red Española de Aprendizaje-Servicio
20/11/2020El projecte d'aprenentatge servei #Cactusexperience de l’Escola Font d’en Fargas i la Fundació Tres Turons realitzat durant el confinament ha estat premiat per la Red Española de Aprendizaje-Servicio. Amb aquesta experiència l'alumnat de 6è va poder acomiadar-se de l’etapa infantil i deixar la seva empremta del seu pas per l'escola. Un altre projecte de l'Institut Bonanova, "La memòria i el record en la gent gran”, ha estat un dels projectes finalistes als premis d'enguany.
En el context del confinament provocat per la Covid19, el projecte #Cactusexperience va proposar a l’alumnat de sisè de primària de l’Escola Font d’en Fargas plantar un cactus a casa seva, amb el suport dels tècnics i de les persones ateses per la Fundació Tres Turons a través de videoconferència. Amb el propòsit de poder portar-lo a l’escola quan la situació ho permetés i construir-hi col·lectivament un jardí de memòria en un espai habilitat que s’ha convertit en un testimoni del seu pas pel centre i en un record del que es va viure durant la primavera de 2020.
L’experiència va donar la possibilitat als alumnes de sisè acomiadar-se de la seva etapa infantil i els va oferir acompanyament emocional, a més de permetre realitzar una experiència d’aprenentatge, aprofundint en el coneixement i les tècniques necessàries per poder germinar unes espècies vegetals tant particulars.
També va ser una forma de mantenir el seu vincle amb la Fundació Tres Turons, una entitat d’iniciativa social i sense afany de lucre que atén persones joves i adultes amb dificultats greus de salut mental amb la qual l’escola treballa conjuntament des de fa anys. El seu projecte d'aprenentatge servei conjunt, "Junts", que any rere any ha fet evolucionar el vincle entre l’escola i la fundació, el curs 2017-2018 va rebre el Premi Inclusió de la Discapacitat del Premi Aprenentatge Servei de l’Associació Catalana d’Integració i Desenvolupament Humà (ACIDH).
Ara el seu projecte #Cactusexperience ha estat guardonat amb el “Premio al aprendizaje-servicio en tiempo de coronavirus” dels Premios Aprendizaje-Servicio de la Red Española de Aprendizaje-Servicio. El procés d’avaluació ha comptat amb la participació de 68 persones expertes de tot l’estat que ha valorat “la qualitat educativa i l’impacte social i comunitari” d’un projecte d’aprenentatge i servei impulsat durant el confinament de març.
La Red Española de Aprendizaje-Servicio és una associació sense ànim de lucre constituïda per grups de 17 comunitats de l’Estat que es proposen impulsar el desenvolupament de l’aprenentatge servei i estan formats per persones, entitats, centres de formació de professorat, universitats i administracions públiques, entre d’altres.
L'Escola Font d'en Fargas i la Fundació Tres Turons rebran el seu premi juntament amb la resta de guardonats al XIII Encuentro Estatal de Aprendizaje-Servicio 2020 que es celebrarà de forma virtual el proper 11 de desembre a Cáceres.
Un projecte de l'Institut Bonanova, finalista als premis
Un projecte d'aprenentatge servei de l'Institut Bonanova, "La memòria i el record en la gent gran”, també ha estat finalista als premis d'enguany de la Red Española de Aprendizaje-Servicio.
En el marc de l’experiència, alumnat del CFGM tècnic d’atenció a Persones en Situació de Dependència recull records de les persones grans en situació de dependència que viuen en vivendes protegides de l’Ajuntament i els converteixen en curtmetratges. D’aquesta manera atenuen la soletat i estimulen la seva memòria i capacitat cognitiva, mentre estableixen relacions intergeneracionals. Per això compten amb la col·laboració Habitatges amb Serveis per a la Gent Gran de la Barceloneta i el Centre Cívic Barceloneta.