Xarxes per al Canvi inicia nova etapa per consolidar el treball de transformació, innovació i inclusió sistèmica en els centres
22/10/2020El programa Xarxes per al Canvi arrenca avui amb una jornada inaugural telemàtica un nou curs i una nova etapa per consolidar el treball de transformació, innovació i inclusió sistèmica en els centres educatius. Un total de 221 centres educatius de la ciutat i 18 xarxes reafirmen l'aposta per la transformació educativa, tot i un inici de curs 2020-2021 marcat per la pandèmia de la COVID-19
El programa inicia una nova etapa en què vol consolidar i reafirmar la transformació educativa i reemprendre les línies de treball que s'han dut a terme durant els darrers tres anys. Malgrat que l'inici de curs s'ha vist marcat per la pandèmia de la COVID-19, el Consorci d'Educació vol continuar les línies de treball iniciades en el 2017 i desenvolupades durant aquests tres anys, i un total de 221 centres educatius han apostat pel programa que inicia un fase intensiva i de consolidació, amb un total de 18 xarxes de territori. Es parteix de la confiança i del valor que els centres han dipositat en Xarxes per al Canvi per continuar oferint contextos d’aprenentatge entre iguals de gran riquesa professional.
Jornada inaugural telemàtica del curs
El curs ha arrencat avui amb una jornada inaugural telemàtica en què s'han presentat les línies i el treball d'aquest curs 2020-21 i la pedagoga i escriptora Eva Bach ha ofert la conferència “Competències emocionals i resiliència, com a elements de transformació educativa” que ha volgut donar justament estratègies i eines per l'acompanyament emocional, un dels objectius prioritaris d’aquest curs.
L'acte s'ha iniciat amb la benvinguda del gerent del Consorci d'Educació, Mercè Massa, i unes paraules del president, Josep Gonzàlez-Cambray, i de la comissionada d'Educació de l'Ajuntament de Barcelona, Maria Truñó.
Virtualitat i sessions interxarxes
Aquest curs, atenent la valoració positiva de la primera fase del programa, té la intenció de consolidar els punts forts: comprensió i interiorització del nou paradigma educatiu per part dels docents; ampliar mirades; i empoderament davant el procés de canvi. Es posarà el focus en la transferència dels aprenentatges adquirits en les xarxes al claustre i a les pràctiques d’aula, ampliant la possibilitat de participació per part de tots els agents de la comunitat educativa.
La pandèmia marcarà també enguany el desenvolupament del projecte, sent totes les sessions telemàtiques. Un fet que suposa un repte, ja que la no presencialitat obligarà a modificar el seu desenvolupament i serà un inici d'etapa excepcional, sense perdre però els espais de reflexió pedagògica. En el 2020-2021 com a mètode de treball, a més de les sessions de xarxa de centres de territori, s'incorporen sessions interxarxa per als equips impulsors i d'altres dirigides a les direccions de tots els centres. A final de curs es farà la sessió plenària de tancament.
La virtualitat vol servir per proposar les Xarxes amb un nombre més gran de participants i de centres educatius per tal de fomentar dinàmiques de col·laboració més riques i optimitzar els recursos. Així es vol establir les bases per a unes actuacions futures en propers cursos amb un teixit de relacions més comunitari, amb la implicació del màxim nombre d'agents educatius del territori.
Així mateix, s'han redistribuït els centres participants donant la màxima coherència i continuïtat a les xarxes de territori ja existents, perseguint la finalitat de transformar els centres segons el principi d’equivalència. Es tenen en compte els criteris de zona d’escolarització i unitats educatives de referència.
La composició dels equips de treball es manté: les sessions de xarxa estan adreçades a membres de l'equip impulsor del centre i als equips directius, incoporant novetats en algunes sessions específiques per a equips impulsors i d'altres per a les direccions.
Cal destacar el paper fonamental de la figura dinamitzadora de les xarxes, qui acompanya els centres, coordina les sessions i dona suport en la creació dels continguts amb la resta de l’equip. Aquest curs, aquest equip està format per 12 persones, 9 de les quals formen part dels equips tècnics i directius dels Serveis Educatius: Centre de Recursos Pedagògics (CRP) i Equips d'Atenció Psicopedagògica (EAP), a més de 3 tècnics del Consorci d’Educació de Barcelona. La transformació educativa s'ha de promoure des dels agents propers al territori.