Balanç del curs i reconeixement a les direccions dels centres en la cloenda del curs 2017-2018
02/07/2018L’Espai Josep Bota ha acollit aquesta setmana una doble jornada de cloenda del curs 2017-2018 adreçada a les direccions dels centres educatius públics de la ciutat: una per a l’etapa obligatòria i els serveis educatius i una altra per als ensenyaments postobligatoris. Dos actes que, un any més, han volgut fer balanç del curs que s’acaba i reconèixer la feina dels centres educatius i homenatjar els directors i directores que el proper curs deixen el seu càrrec o l’assumeixen.
La gerent del Consorci d’Educació, Mercè Massa, ha obert les dues jornades de cloenda que s'han celebrat aquesta setmana fent un breu balanç del curs 2017-2018 i agraint l’esforç del professorat i dels centres en un any excepcional que ha estat marcat per l’atemptat a les Rambles i la situació política a Catalunya.
En el cas de la primera jornada, adreçada a les direccions dels centres que imparteixen ensenyaments obligatoris, a més, ha recordat els temes que aquest any s’han posat sobre la taula. Com el pas de la primària a la secundària i la proposta d’unitats de referència, la detecció dels alumnes amb necessitats educatives específiques per avançar cap un sistema inclusiu o l’obertura dels centres educatius per passar del centre escolar a l’equipament educatiu, entre d’altres.
Pel que fa als ensenyaments postobligatoris, Mercè Massa ha destacat la posada en marxa de la nova àrea dedicada a aquest àmbit dins el Consorci d’Educació, que des d’una mirada transversal, té entre els seus reptes principals la creació d’una oferta capaç de donar resposta a les necessitats i les expectatives de l’alumnat.
Les dues jornades també han comptat amb la presència del president del Consorci d’Educació i director general de Centres Públics del Departament d’Ensenyament, Josep Gonzàlez-Cambray, i del comissionat d’Educació i Universitats, Miquel Àngel Essomba, en representació de la vicepresidència del Consorci.
En el seu balanç del curs 2017-2018, tots dos han coincidit en destacar la bona entesa de les dues administracions a les quals representen, Generalitat i Ajuntament, en el marc del Consorci d’Educació de Barcelona, i en agrair i reconèixer la dedicació dels docents i de les direccions dels centres en un any especialment difícil com ha estat el 2017-2018. Josep Gonzàlez-Cambray, a més, ha remarcat el valor i el paper fonamental que tenen els docents i l’educació en un context polític com l’actual. I per la seva banda, Miquel Angel Essomba, en referència als ensenyaments postobligatoris, ha celebrat els avanços en la professionalització i en la formació d’adults.
Com cada any, la doble jornada de cloenda ha estat un acte de reconeixement i agraïment a les direccions que deixen el seu càrrec i a les que s’incorporen de nou, amb un homenatge especial a totes aquelles persones que es jubilen. En el marc de l’acte han estat convidades a pujar a l’escenari per rebre aquest reconeixement i fer-se una fotografia de record.
Conferències de Ferran Ramon-Cortés i Genís Roca
Un any més, també s’ha ofert una conferència en el marc de cadascuna de les dues jornades de cloenda. En la primera d’elles, adreçada a les direccions dels centres educatius de la ciutat de l’etapa obligatòria i dels serveis educatius del Consorci d’Educació, Ferran Ramon-Cortés ha parlat sobre les eines per créixer en cohesió i confiança en els equips docents.
Ferran Ramon-Cortés, que és fundador i director de l’Institut 5 Fars i cofundador de l’Instituto de Comunicación, es dedica a la formació i entrenament de les habilitats de comunicació personal i interpersonal.
En la seva conferència ha parlat de com la complicitat i la confiança són bàsiques per funcionar bé i és necessari fer-les créixer en els equips. També ha apuntat que cal fer aflorar els conflictes per poder abordar-los amb les tècniques adequades i que des de les direccions dels centres es crein espais en els equips docents perquè aquests es puguin resoldre .
En el marc de la segona jornada de cloenda Genís Roca, expert en com la transformació digital està alterant els entorns personals, professionals i empresarials i reconegut especialista en estratègia digital, ha fet una reflexió amb les direccions dels centres educatius d’ensenyaments postobligatoris de l’impacte de la digitalització en el desenvolupament de les competències digital.
En la seva intervenció ha parlat de com la tecnologia digital, que “ha tingut la capacitat de substituir processos per algoritmes” ha modificat, entre moltes altres coses, les nostres pautes de comportament i la nostra relació amb la informació, que circula més que mai i amb menys propietaris que mai, ha modificat la nostra relació amb el poder en tots els àmbits, fent créixer la participació ciutadana i generant noves formes d’organització.
En aquest nou món digital en el qual per Genís Roca l’explosió de les xarxes socials “ho ha rebentat tot” , aquestes noves formes d'organització de la ciutadania (connectada a la xarxa, col·laborativa, que comparteix informació i recursos) fan preveure que les principals habilitats i competències que demanaran els llocs del futur estan relacionats amb la capacitat de compartir, entendre i escoltar: flexibilitat cognitiva, creativitat, aprenentatge actiu, treball en xarxa,...etc.
Vídeo de la jornada del dia 2 de juliol adreçada als centres d’ensenyaments obligatoris i els serveis educatius
Vídeo de la jornada del dia 4 de juliol adreçada als centres d’ensenyaments postobligatoris, EOI, Centres de Formació d'Adults i ensenyaments artístics.