Noticies

Torna

Es celebra una doble jornada per presentar les línies del Consorci sobre convivència als centres educatius

09/11/2017

El 2 i 3 de novembre es va celebrar a l’Espai Endesa una doble sessió de la jornada «Convivència als centres educatius: conviure i aprendre » adreçada als equips directius dels centres de primària i secundària de les ciutat. En el marc de les dues sessions es van presentar les línies del Consorci d’Educació sobre la promoció de la convivència als centres i el Projecte de Convivència del Departament d’Ensenyament. També hi va haver espai per a la reflexió i per donar a conèixer projectes i bones pràctiques relacionades amb aquest àmbit.

La doble jornada «Convivència als centres educatius: conviure i aprendre» es va celebrar durant dos dies, el 2 i 3 de novembre, a l’Espai Endesa (Roger de Flor, 82) i hi van assistir una bona representació dels equips directius dels centres públics i concertats de la ciutat, la inspecció educativa, serveis educatius i diferents àrees del Consorci d’Educació, de l’IMEB i de l’Ajuntament de Barcelona.

El Consorci d’Educació va organitzar aquestes dues sessions -una adreçada als centres de primària públics i concertats i l’altra als de secundària- amb l’objectiu de presentar als equips directius de la ciutat les seves línies marc del Consorci sobre la promoció de la convivència i la igualtat als centres i, alhora, per part de la inspecció educativa, el Projecte de Convivència del Departament d’Ensenyament que tots els centres educatius han d’elaborar en el termini dels propers tres anys. Alhora, també es va convertir en un espai per compartir bones pràctiques d’una vintena de centres i reflexions i propostes per promoure i treballar la convivència.

 

El CRP Les Corts, especialitzat en ciutadania i valors

En el marc de les dues sessions de la jornada s’hi van donar a conèixer dos nous projectes institucionals. Per una banda, l’especialització, a partir d’aquest curs, del Centre de Recursos Pedagògics (CRP) Les Corts en temes de ciutadania i valors. Aquest nou projecte va ser presentat per Marta Comas, directora d’Innovació i Formació del Consorci d’Educació. Per l’altra, es va presentar l’ampliació de la Xarxa d’escoles per a la igualtat i la no discriminació, un projecte que l’Ajuntament de Barcelona va iniciar de forma pilot fa tres anys.

 

Diàlegs entre les mirades sociològica i pedagògica

Les dues sessions de la jornada es van iniciar amb un diàleg entre les mirades sociològica i pedagògica en un marc d'igualtat d'oportunitats, conduït per Marta Comas, directora d’Innovació del Consorci. En la primera sessió, la del 2 de novembre, adreçada als centres de primària, aquest diàleg va tenir lloc entre Xavier Bonal, sociòleg expert en temes de segregació escolar, i Josep M. Puig, pedagog expert en educació en valors. En el cas de la sessió del 3 de novembre, adreçada a secundària, va ser Aina Tarabini, doctora en sociologia de la UAB i investigadora del Grup Globalització, Educació i Política Global, qui va dialogar amb el mateix Josep M. Puig.

La innovació com a eina fonamental per la convivència, la necessitat de buscar espais de diàleg dins els centres que permetin reflexionar i la vinculació entre aprenentatge i convivència -de manera que un bon aprenentatge millora la convivència i una bona convivència facilita l'aprenentatge- van ser algunes de les reflexions que es van compartir en aquests diàlegs.

Per Josep M. Puig, que en la seva intervenció va reivindicar la generalització de la coeducació a les escoles, cal que en elles s’hi eliminin els prejudicis perquè siguin millor que la societat i cal ensenyar a dialogar: «Hem de traduir els valors en pràctiques, que els nois i noies visquin els valors que volem transmetre, de manera que aportem diàleg. La veritat és sempre compartida perquè la construïm debatent».

Des d’una perspectiva sociològica, Xavier Bonal va apuntar la necessitat de treballar en un aprenentatge significatiu des d’un punt de vista social i de generar entorns d'aprenentatge inclusius que permetin a l’alumnat posar-se en el lloc dels altres, remarcant que és important que l’altre tingui la percepció de que vol ser inclòs.

Per la seva banda, Aina Tarabini, entre altres aspectes, va posar èmfasi en la necessitat de generar mecanismes des dels centres perquè es respectin i es reconeguin les diferents formes de ser, estar i pensar i en la importància d’aprendre a donar el mateix valor a totes les opcions.

 

Dinou bones pràctiques de centres de la ciutat

Durant la segona part, a través de diversos tallers simultanis en diferents espais, es van poder conèixer bones pràctiques relacionades amb l’acompanyament emocional, la interculturalitat, el diàleg i cultura de pau i mediació, la coeducació i la democràcia i participació de dinou centres de la ciutat.

El dia 2 de novembre van ser les de les escoles Mercè Rodoreda, Baixeras, Miquel Bleach, Concepció Arenal, Àngels Garriga, Palma de Mallorca, Torrent de Can Carbassa, Els Encants i Dolors Monserdà-Santapau. I el dia 3 de novembre, es van mostrar les experiències dels instituts Consell de Cent, Maria Espinalt, Les Corts, Rambla Prim, Salvador Espriu, Narcís Monturiol i els instituts escola Trinitat Nova (INS Roger de Flor) i Costa i Llobera.

 

La convivència com a repte del segle XX

La gerent del Consorci d’Educació, Mercè Massa, i el director d’Acció Educativa del Consorci, José Antonio Martín, van ser encarregats de donar la benvinguda a les sessions de la jornada dels dies 2 i 3 de novembre, respectivament. Tots dos van destacar la convivència com a repte del segle XXI i la promoció d’una ciutadania activa, democràtica l’educació del segle XXI. Un repte clau per avançar cap a societats més equitatives i justes o que fa imprescindible educar en la cultura de pau i del diàleg, promoure el sentit crític i el respecte a les diferències i trencar prejudicis.

A les jornades també hi va assistir Miquel Àngel Essomba, comissionat d’Educació i Universitats de l’Ajuntament de Barcelona. Essomba va posar en valor el treball per la convivència que la comunitat educativa fa des de fa temps i el paper decisiu que les escoles han de jugar per generar condicions perquè el conflicte polític i social faciliti «possibilitats transformadores», construint alternatives i solucions col·lectivament. Fent referència al context actual, també va demanar als centres que «adoctrinessin» el seu alumnat «en el diàleg la cultura de pau, l’esperit crític i la participació» i que «fossin laboratoris de construcció democràtica».

 

Més informació:

Document de presentació del projecte de convivència (ppt)

 

 Vídeo: Diàleg del dia 3 de novembre entre Josep M.Puig i Aina Tarabini

Facebook Twitter Google Linkedin Pinterest Mail