Torna

El CAT i l’Auditori de Sant Martí acullen la cloenda del Corrandescola

07/03/2017

Aquest matí s'ha celebrat al Centre Artesà Tradicionàrius (CAT) la primera trobada de la cloenda del Corrandescola, amb 8 dels centres educatius que durant el primer trimestre d’aquest curs 2016-2017 han treballat la cançó improvisada en el marc d’aquest projecte. El proper divendres, 10 de març, es celebrarà a l'auditori de Sant Martí una segona sessió en la qual hi participaran tres escoles més.

L'acte de cloenda que ha acollit aquest matí el Centre Artesà Tradicionàrius (CAT) ha mostrat el treball lingüístic i musical que l’alumnat ha estat fent a través de la cançó improvisada, en el marc del projecte Corrandescola, durant el primer trimestre d'aquest curs 2016-2017.

Com l 'any passat, l'acte ha estat conduït per la glosadora i cantant Mireia Mena i pel músic Carles Belda, i hi han participat més d’un centenar de nois i noies de cicle superior de primària de vuit dels onze centres educatius que han estat presents en aquesta segona edició del projecte Corrandescola. Han estat l’Escola Antaviana, l’Escola Dolors Monserdà-Santa Pau, l’Escola Jacint Verdaguer, l’Escola Heura, el CC Concepcionistes, el CC Labouré, el CC Nausica i el CC Peter Pan.

Al llarg del matí, en dues sessions diferents, per l’escenari del Centre Artesà Tradicionàrius (CAT) ha anat passant l’alumnat de les vuit escoles participants, en petits grups, per improvisar corrandes. Primer ho han fet a partir de dites populars, després a partir d’un objecte quotidià i, per últim, han hagut de donar arguments a favor i en contra de la festa de Carnestoltes. Finalment el micròfon ha baixat de l’escenari al pati de butaques perquè també poguessin participar-hi tots els nois i noies del públic que ho desitgessin.

El proper divendres, 10 de març, a l'Auditori de Sant Martí es celebrarà la segona trobada de la cloenda d'aquest curs amb l'alumnat de tres centres més: l'Escola Pere Vila, l'Escola Poblenou i l'Escola Antoni Brusi.

 

El projecte creix i s'estén a 11 centres de la ciutat

L’Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, juntament amb l’Associació Cor de Carxofa i la col·laboració del Consorci d’Educació, van posar en marxa el passat curs 2015-2016 a la ciutat aquest projecte que porta l’art de la improvisació als centres de primària i secundària. El projecte es va iniciar a 8 centres i enguany ha crescut i s'ha estés a tres escoles més.

El projecte Corrandescola planteja un treball lingüístic i musical a través de la cançó improvisada i s’adreça a nens i nenes de cicle superior de primària que han treballat transversalment les competències de la glosa a les assignatures de llengua catalana i música. Forma part d’una línia educativa que pretén aplicar els beneficis de la cançó improvisada en el currículum escolar i les seves conclusions pedagògiques són molt positives: en termes generals la glosa incideix notablement en la millora de la competència comunicativa oral i en la millora de la cohesió social.

L’experiència aterra a les escoles participants a l'octubre després d’una fase prèvia de formació del professorat a càrrec d’Albert Casals i Caterina Canyelles (coordinadors del projecte) i de l’Associació Cor de Carxofa, entitat que fomenta el glosat i té com a objectiu la recuperació, la promoció i la difusió de la glosa en català. El projecte es va iniciar com a prova pilot el curs 2006-2007 i va arribar a Barcelona el curs passat després d'haver-se implantat a altres poblacions catalanes com Vilafranca del Penedès, Cassà de la Selva, Sabadell, Roses o Sant Quirze del Vallès.

 

El curs vinent s'estendrà a secundària

El curs vinent està previst que el projecte Corrandescola arribi també a secundària, plantejat com a forma de treball interdisciplinària que es pugui organitzar tant en el marc d’una optativa, com en un franja de treball globalitzat o per projectes. Aquest treball es desenvoluparà a partir de tres eixos: la recerca de cançó improvisada a diferents indrets del món, el coneixement de les cultures urbanes Hip-hop i Rap com a manifestacions actuals i properes de cançó improvisada i la cançó improvisada al nostre país: garrotins, corrandes, jotes...

La proposta anirà acompanyada de formació inicial, acompanyament puntual d’artistes (raperos i corrandistes) i de materials complementaris.