Torna

La innovació i la sobirania tecnològica, protagonistes de la IV Tardor TIC

28/11/2016

La innovació i la sobirania tecnològica han estat les protagonistes de la IV Tardor TIC del Consorci d’Educació que s’ha celebrat durant dos dies, el 23 i 24 de novembre, a diversos espais de la ciutat: el CESIRE, la sala d’actes de l'Associació de Mestres Rosa Sensat, el Servei Educatiu de l’Eixample i la Fàbrica del Sol.

Durant dos dies, la quarta edició de la Tardor TIC -que està organitzada pel Consorci d’Educació amb el suport dels referents dels serveis educatius de la ciutat- va aplegar prop de 300 persones de 155 centres educatius de la ciutat, en la seva majoria professorat procedent de centres educatius de la ciutat de perfils i etapes educatives molt diverses.

La IV Tardor TIC BCN va arrencar el dimecres, 23 de novembre, a la tarda, amb una sessió de presentació al CESIRE de set de les experiències que van ser guardonades en el Vl Concurs de Bones Pràctiques TIC.

Al llarg de la sessió, l’Escola Eulàlia Bota, l’Escola de la Concepció, l’Institut Puigvert i l’Escola Eulàlia Bota, el Col.legi Jesús-Maria Claudina Thévenet, l’Escola Mercè Rodoreda, el Col.legi Ramon Llull i l’Institut Ernest Lluch van presentar els seus projectes. Un conjunt d’experiències que han utilitzat la robòtica, la realitat augmentada, google apps i classroom, entre d'altres, com a eines d'aprenentatge a l'aula. Treballant -tal i com va apuntar Lluís Vallvé, tècnic del Consorci, en la seva síntesi final de totes les aportacions- la inclusió, la creativitat, la cooperació, el treball en equip,... Flexibilitzant horaris i espais, integrant valors com el respecte, les relacions intergeneracionacionals, la multiculturalitat i el treball amb el territori. El resultat ha estat fruit de l'esforç de mestres que amb la seva iniciativa, des del punt de vista de Lluís Vallvé, han volgut promoure capacitats bàsiques de l'alumnat per viure en un món canviant i que cada cop ho farà més ràpidament, contribuïnt a fer de l'alumnat en aquest món i aquesta nova escola «bones persones, flexibles, felices críticament, implicades..».

 

Cap a una sobirania tecnològica

La segona sessió de la IV Tardor TIC BCN, adreçada als equips directius i responsables dels centres educatius de la ciutat, es va celebrar el dijous, 24 de novembre al matí, a la sala d’actes de l'Associació de Mestres Rosa Sensat. La gerent del Consorci d’Educació, Mercè Massa, va obrir l'acte acompanyada per Marta Comas, directora de l’Àrea d'Innovació, Programes i Formació del Consorci.

 En la sessió hi van participar 115 persones de 95 centres de la ciutat i va tenir dues parts. En la primera d'elles, es va oferir una conferència sobre «Educació i sobirania tecnològica» de Wouter Tebbens, cofundador i president del Free Knowledge Institute, que treballa per una societat de coneixement just i basat en la col·laboració en xarxa i en el compartiment del coneixement (comuns digitals). La segona part va continuar amb un cafè participatiu i una taula rodona al voltant dels reptes educatius per aconseguir una ciutadania sobirana en tecnologia.

En la seva conferència, Wouter Tebbens va questionar els models de governança actuals en les tecnologies i va donar unes pistes de com podran ser en el futur. Va apuntar la necessitat que des del món de l'educació es tingui consciència dels nous models en obert basats en el coneixement lliure i la gestió comunal que practiquen les competències que seran claus en els llocs de treball del futur: la creativitat, la coordinació amb altres, solucionar problemes complexes i l'intel•ligència emocional.

Davant del control centralitzat de plataformes de xarxes socials web 2.0 i de l'economia col·laborativa que actualment determinen un model de negoci i les coses que hi podem fer i sota quines condicions, Tebbens va parlar del moviment de programari lliure i del tercer model de producció econòmica i del Commons, bens comuns o procomú. Uns nous models de sostenibilitat i negoci en obert que han estat possibles gràcies a la col·laboració en línia. Segons va explicar Tebbens, els projectes de bens comuns (digitals) busquen un equilibri basat en quatre pilars: les llicències lliures o obertes; models d'ingressos compatibles, modes de producció on n'ha un component col·laboratiu al menys en la producció de coneixement, de artefactes digitals i un model de governança participatiu, obert u en xarxa. En són exemples Arduino, RepRap i la comunitat d'impressió 3D, GoodEnoughCNC, OpenDesk.cc o eReuse.org / Reutilitza.cat i The Things Network.

Els reptes plantejats per Tebbens van impregnar el cafè participatiu i la taula rodona que van tenir lloc a continuació al voltant de com aconseguir una ciutadania sobirana en tecnologia. En grups, els i les participants en la jornada van haver de reflexionar sobre aquesta qüestió durant la pausa del cafè i pensar una possible proposta educativa que va quedar recollida en el twitter del Consorci d'Educació.

Aquestes frases van ser comentades en la taula rodona posterior, que va estar conduïda pel mateix Wouter Tebbens, i formada per Jesús Díez, director de l’Escola Escola Eulàlia Bota; Enric Basela, secretari de l'Institut Viladomat; Joan Padrós, director del CFA Palau de Mar i Jaume Miró, inspector d'Educació.

En el marc de la taula rodona van sortir reflexions interessants al voltant de què poden fer les escoles per anar cap a la sobirania tecnològica. En primer lloc, sobre com apoderar els alumnes, amb quins actors i com treballar en xarxa. També es va posar sobre la taula, pel que fa a l’accessibilitat en el cas de l'educació especial, si tenir accés a la documentació, el codi i els dissenys d'un producte sota llicències lliures és la millor manera per poder personalitzar els productes per a l’alumnat amb necessitats especials. La necessitat de prendre decisions i pensar el model que volem, de col·laborar en xarxa, treballar per projectes, de fer molta recerca per fomentar el pensament crític i el treball cooperatiu, desenvolupar habilitats amb la robòtica, de la necessitat que l’administració doni suport o lideri la innovació que neix a les escoles.

 

Tallers monogràfics al CRP de l'Eixample i la Fàbrica del Sol

La tercera sessió i última de la IV Tardor TIC va tenir lloc de forma simultània al Centre de Recursos Pedagògics de l'Eixample i la Fàbrica del sol, amb tres tallers monogràfics impartits per tècnics de l’equip TAC del Consorci d’Educació i referents TIC d'alguns centres de recursos pedagògics de la ciutat.

Un total de 82 docents de 62 centres van participar en els dos tallers sobre les possibilitats d'aprenentatge del treball al núvol i les tauletes que es van oferir al Centre de Recursos Pedagògics de l'Eixample i al de fabricació digital a la Fàbrica del sol. Degut a la demanda que va tenir el taller de tauletes, que va superar les places que s'oferien, s'ha programat una segona sessió del taller per al proper 14 de desembre.