Es posa en marxa la segona edició del programa STEM a 13 instituts de la ciutat
19/10/2015Prop de 300 alumnes de 13 instituts públics de la ciutat participen a partir d’aquesta setmana en les activitats de la segona edició del programa extraescolar STEM, que vol promoure l'àmbit científic i despertar vocacions en aquest àmbit del coneixement entre l'alumnat d'ESO.
Aquesta setmana es posa en marxa a 13 instituts de la ciutat la segona edició del programa Science, technology, engineering and mathematics (STEM), un projecte gestionat conjuntament pel Consorci d’Educació, l’Ajuntament de Barcelona i la Inspecció educativa que vol promoure l’activitat científica entre l’alumnat de d’ESO i despertar vocacions científiques en els nois i noies que tenen més dificultats per accedir a aquest camp de coneixement.
En aquesta segona edició, en el primer quadrimestre d’aquest curs 2015-2016, hi participaran prop de 300 nois i noies de 13 centres de secundària públics: l'Institut Barri Besòs, l’Institut Doctor Puigvert, l’Institut Ernest Lluch, l’Institut Fort Pius, l’Institut Joan Brossa, l’Institut Joan Fuster, l’Institut Juan Manuel Zafra, l’Institut La Guineueta, l’Institut Menéndez y Pelayo, l’Institut Narcís Monturiol, l’Institut Quatre Cantons, l’Institut Salvador Espriu, i l’Institut XXV Olimpíada.
El programa STEM es desenvolupa en horari extraescolar, en sessions pràctiques que es realitzen al laboratori i estan impartides per doctorands voluntaris de graus de l’àmbit cientificotecnològic de la Universitat de Barcelona, la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat Pompeu Fabra i la Universitat Politècnica de Catalunya.
Fins a 17 mòduls diferents
Aquestes sessions es realitzen a partir de materials d’experimentació i d’activitats que empren la metodologia científica i fomenten la investigació, la generació de coneixement, el desenvolupament de competències científiques i la creativitat. S’hi imparteixen fins a 17 mòduls diferents, dels quals en aquest primer quadrimestre se n’ofereixen cinc: nutrició, sostenibilitat, robòtica, jocs matemàtics i ciències de la vida.
Les sessions dels mòduls del programa tenen caràcter pràctic, amb les explicacions teòriques imprescindibles per tal de poder implementar les activitats pràctiques. Les activitats són experimentals, atractives, segures, entretingudes, participatives, permeten un reforç de les competències bàsiques i promouen el pensament crític.
El curs 2014-2015 es va iniciar en fase experimental
El passat curs 2015-2016 el programa Science, technology, engineering and mathematics (STEM) va aterrar, en fase d’experimentació, a 17 instituts de secundària de la ciutat, amb la participació de més de 300 alumnes. El primer quadrimestre el programa es va implantar a sis instituts, amb una oferta dels mòduls de nutrició i sostenibilitat. El segon quadrimestre el programa va arribar a 11 instituts i s’hi van impartir 12 mòduls diferents.
Més informació:
Objectiu: promocionar els estudis cientificotecnològics abans dels 16 anys