Torna

L’Escola Bàrkeno s’incorpora al projecte Tàndem amb el partenariat del Mercat de les Flors

06/11/2014

L’Escola Bàrkeno s’incorpora aquest curs al projecte Escoles Tàndem amb un partenariat amb el Mercat de les Flors, impulsat per la Fundació Catalunya - La Pedrera, que convertirà la dansa en l’eix transversal del seu projecte educatiu. L’acte de signatura del conveni que ho fa possible va tenir lloc ahir a la Pedrera, en un acte que va reunir als representants de totes les institucions implicades.

Des del curs 2011-2012 el projecte Escoles Tàndem treballa per promoure i afavorir l’èxit educatiu a partir de l’especialització en una matèria que vertebra el currículum de l’escola. L’Escola Bàrkeno s’hi incorpora aquest curs juntament amb l’Institut Les Termes de Sabadell, que col•laborarà amb l’Orquestra Simfònica del Vallès.

L’acte de signatura dels dos convenis va tenir lloc ahir a la tarda a La Pedrera, amb la presència dels representants de les institucions implicades: el president de la Fundació Catalunya - La Pedrera, Germán Ramón-Cortés, i la seva directora general, MartaLacambra; el director del Consorci Mercat de les Flors/Centre de les Arts del Moviment, Francesc Casadesús; el president de la Fundació Orquestra Simfònica del Vallès, Jordi Cos; i el secretari de Polítiques Educatives del Departament d’Ensenyament, Joan Mateo. També hi van assistir les direccions i membres dels claustres dels dos centres educatius que s’incorporen al projecte Tàndem, l’Escola Bàrkeno i l’Institut Les Termes de Sabadell, així com altres centres vinculats al programa.

En tots els parlaments es va coincidir en parlar de «l’oportunitat» i el «regal» que representen la participació en aquest projecte. Tant des de les institucions com des dels centres educatius es va destacar com aquesta experiència els permet «créixer plegats» i aprendre els uns del altres. En aquest sentit van ser especialment emotives les paraules d’Isabel Castelló, directora de l’Escola Bàrkeno, que va destacar, entre altres coses, que el projecte Tàndem convida a créixer personalment i a formar-se als professionals de les escoles, i com des del seu centre, aquest encàrrec s’accepta amb serenitat com un «desafiament saludable, intensament crític i creatiu». Isabel Castelló va remarcar, a més, que amb aquest programa la seva escola tindrà «la possibilitat de sacsejar» alguns dels seus «fonaments didàctics».

 

La dansa i el moviment, vehicles de l’aprenentatge

El projecte Tàndem Escola Bàrkeno + Mercat de les Flors promou l’èxit educatiu a partir de la dansa i el moviment com a eixos transversals dins el currículum de l’escola. El projecte pretén crear espais amplis i sensibles, on el llenguatge de la dansa i les arts del moviment siguin el vehicle de l’aprenentatge en les diferents matèries que s’imparteixen a l’escola, així com una altra forma de descoberta i vivència.

Els equips de l’escola i del Mercat de les Flors estan treballant conjuntament per tirar endavant el projecte. Des del Mercat es guia l'alumnat i el professorat de l’escola, amb el suport i l’assessorament de la Fundació Catalunya-La Pedrera. El professorat de l’escola està rebent una formació específica, que es va iniciar el mes de juliol passat, i el Mercat, a més, aportarà el coneixement necessari perquè pugui a dur a terme el projecte. També donarà el suport necessari, amb la organització de masterclasses per part d’experts a l’alumnat de l’escola i la realització d’activitats de l’escola en les instal•lacions del Mercat

 

Millora dels resultats acadèmics

El projecte d’Escoles Tàndem és un programa de la Fundació Catalunya La Pedrera que promou la col•laboració (partenariat) durant 3 anys entre un centre educatiu i una institució de referència amb l’objectiu de millorar els resultats acadèmics dels estudiants i reduir el fracàs escolar, convertint la música o les arts en l'eix vertebrador del currículum de primària. D’aquest manera es facilita l’especialització de les escoles en una matèria determinada, fent-les així més singulars.

L'experiència es va iniciar el curs 2011-12 amb les escoles Poblenou i Mossèn Jacint Verdaguer, amb la música com a assignatura vehicular. Des d’aleshores s’hi han incorporat quatre centres educatius més: l’Escola Labouré, que fa tàndem amb la Fundació Tot Raval i l'Escola de Músics i JPC; l’Institut Apel•les Mestres de l’Hospitalet de Llobregat, que col•labora amb el Parc Científic de Barcelona; l’Escola Miquel Bleach amb el MNAC i l’Institut Rovira-Forns de Santa Perpètua de la Mogoda, que col•labora amb la Universitat Autònoma de Barcelona(UAB).