Sis instituts participen en l'experiència pilot d'un programa de l’Acadèmia de Ciències de Nova York
06/10/2014Sis instituts de la ciutat han iniciat una experiència pilot del programa Science, technology, engineering and mathematics (STEM) de l’Acadèmia de Ciències de Nova York. Aquest projecte, que vol despertar vocacions científiques en els nois i noies que tenen més dificultats per accedir a aquest camp de coneixement, està impulsat per l’Ajuntament de Barcelona i gestionat conjuntament pel Consorci d’Educació i la Inspecció educativa de Barcelona.
Els instituts Doctor Puigvert, Fort Pius, Juan Manuel Zafra, Menéndez y Pelayo, Narcís Monturiol i XXV Olimpíada són els sis centres educatius que aquest mes d’octubre han començat a participar en l’experiència pilot del programa educatiu Science, technology, engineering and mathematics (STEM) de l’Acadèmia de Ciències de Nova York. El programa, que està previst que duri dos anys, s’estendrà a sis instituts més de la ciutat el segon quadrimestre, a partir del febrer.
Objectiu: despertar vocacions científiques
L’objectiu del programa Science, technology, engineering and mathematics (STEM) de l’Acadèmia de Ciències de Nova York és despertar vocacions científiques en els nois i noies que tenen més dificultats per accedir a aquest camp de coneixement.
El programa està adreçat a l’alumnat de segon i tercer d’ESO i es desenvolupa en horari extraescolar, en sessions pràctiques que es realitzen al laboratori i estan impartides per doctorands de graus de l’àmbit cientificotecnològic de diferents universitats catalanes. Les sessions es realitzen a partir de materials d’experimentació i d’activitats que empren la metodologia científica i fomenten la investigació, la generació de coneixement, el desenvolupament de competències científiques i la creativitat.
El projecte també es proposa, entre altres coses, promoure la divulgació científica i el reconeixement de la professió investigadora i combatre el dèficit d’alumnat que tria estudis científics, tecnològics o matemàtics. Sobretot de cara a augmentar el nombre d’estudiants que opten per matèries de l’àmbit de les ciències a quart d’ESO o que facin estudis postobligatoris de tipus científic o tecnològic.
El programa s’inicia amb els mòduls de sostenibilitat i nutrició
En el programa STEM es treballen sis mòduls diferents: Ciències de la Vida, Matemàtiques, Nutrició, Robòtica, Sostenibilitat i Ciència Aeroespacial. Aquest primer quadrimestre els sis instituts de la ciutat que hi participen han començat a treballar amb els mòduls de sostenibilitat o nutrició.
Promogut per la Regidoria d’Hàbitat Urbà de l’Ajuntament de Barcelona, amb la col·laboració de l’Acadèmia de Ciències de Nova York i la Regidoria d’Educació i Universitats, el programa educatiu STEM està gestionat pel Consorci d’Educació i la Inspecció d’Educació a Barcelona ciutat, que fan l’acompanyament i el seguiment del projecte als centres. La inspecció educativa s’encarregarà, a més, de la seva avaluació.
En el programa també hi participen diverses universitats catalanes: la Universitat de Barcelona (UB), Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i la Universitat Rovira i Virgili (URV).