Torna

Lliçó de l’alcalde sobre els valors del civisme a l'alumnat de l’Escola del Treball

28/02/2011

Jordi Hereu va debatre sobre la ciutat en una xerrada amb més de 200 estudiants de postobligatoris del centre el passat dijous. L'acte forma part d’un conjunt d’activitats de formació ciutadana que aprofundeixen en els valors cívics dels joves que l’Escola del Treball ha organitzat amb l’objectiu de connectar l’alumnat dels ensenyaments postobligatòris del centre amb les institucions democràtiques.

La xerrada va tenir lloc el passat dijous, 24 de febrer, davant d’una sala d’actes plena, amb més de 200 alumnes de batxillerats, cicles formatius i PQPI. L’alcalde, acompanyat de l’equip directiu del centre i de la regidora d’Educació, Montserrat Ballarín, va convidar els joves a implicar-se activament amb la seva ciutat.
“És molt diferent habitar una urbs, com fa la meitat del planeta, que esdevenir ciutadà”, va dir Jordi Hereu. “La diferència rau en el fet de compartir uns valors, un projecte comú respecte al qual reivindicar, lluitar, comprometre’s, celebrar... A la ciutat, a més de compartir carrers, clavaguerams i infraestructures, compartim identitat. La identitat del territori que trobem en l’espai més proper, amb els nostres veïns, on fem la vida quotidiana: el barri. És en aquest entorn que els ciutadans deixen de ser usuaris de la ciutat per a esdevenir-ne protagonistes”. 

"La llibertat, la responsabilitat i la solidaritat",  valors claus del civisme
Quan se li va preguntar pels valors clau del civisme, l’alcalde va destacar la llibertat, la responsabilitat i la solidaritat, sobretot en aquests moments de crisi en què moltes famílies necessiten suport per a tirar endavant. En aquest punt ha fet referència a la important tradició de participació cívica dels barcelonins i ha celebrat l’existència de més de 450 entitats que fan un teixit social fort i d’ajuda mútua.

Entre d’altres coses, en el torn de paraules amb els alumnes, un estudiant va voler saber per què anar sense samarreta era considerat un acte de incivisme. La resposta de l’alcalde va ser contundent: “Oi que no podem anar en pilotes per la via Laietana? Per què ho diu la norma o per uns valors compartits? Calen les regles del joc, però sobretot la consciència de la gent de que per a conviure cal restringir una mica la llibertat de cadascú”.

Sobre el projecte de la Diagonal
Els alumnes també li van demanar a Jordi Hereu per què en època de crisi no es fa manteniment d’infraestructures i en canvi la ciutat es va llançar a la gran reforma de la Diagonal. L’alcalde també va respondre amb contundència en aquest cas: “La ciutat és solvent i es pot permetre seguir fent manteniment d’infraestructures i emprendre reformes amb més profunditat. El cas de la Diagonal no va tirar endavant perquè no era el moment de fer una consulta sobre una gran inversió. N’hem tret moltes lliçons... L’obra pública genera llocs de treball i això és molt important” .

Per acabar l’acte, un alumne va preguntar si la participació ajuda a combatre la desafecció política. L’alcalde, després d’aclarir que la participació no és la vareta màgica però és el gran instrument per a crear ciutat des de la llibertat, va insistir en valorar l’acte dient: “Alumnes que debaten amb el seu alcalde sobre la ciutat: això és una manifestació de civisme”.