Torna

La coeducació reuneix un centenar de persones a l'Escola d'Hoteleria i Turisme

13/05/2010

En el marc de la jornada "Coeducació: educant pel present, educant pel futur" s’han donat a conèixer estudis, experiències i materials que contribueixen a la tasca coeducativa des dels centres i des de l’administració educativa.

 

La jornada, organitzada pel Consorci d’Educació de Barcelona, s’ha celebrat a l’Escola d’Hoteleria i Turisme de Barcelona i ha comptat amb l’assistència d’un centenar de persones, en la seva majoria professorat d’infantil, primària i secundària dels centres educatius de la ciutat.

L’acte ha començat amb unes paraules de benvinguda del gerent del Consorci d’Educació, Manel Blasco, que han donat pas a la conferència de Daniel Gabarró, mestre i psicopedagog, que ha presentat el seu llibre "Fracàs escolar? La solució inesperada del gènere i la coeducació".

Després d’analitzar totes les causes possibles del fracàs escolar (sociològiques, metodològiques, institucionals,...), Daniel Gabarró afirma al seu llibre que la identitat de gènere, juntament amb els aspectes socioeconòmics, és el factor fonamental per comprendre els resultats acadèmics. Per això creu que treballar en la coeducació és la única via possible per reduir el fracàs escolar i, des del seu punt de vista, hauria de ser obligatori a tots els centres educatius.

La identitat de gènere és el factor explicatiu clau de l’espectacular l’increment de l’èxit escolar que s’ha produït entre les noies a l’estat espanyol els 30 darrers anys (entre el 14% i el 32% segons la classe social), i per Gabarró ha de ser clau també en la lluita del fracàs escolar dels nois. L’autor proposa transformar la masculinitat tradicional masclista i construir-ne una de nova, positiva i igualitària, a través de l’impuls de polítiques de coeducació actives amb mesures específiques dirigides als nois, altres dirigides a les noies, i a també l’alumnat-classe en conjunt”.

Tot i que reconeix que la metodologia és extraordinàriament útil i important en l'aprenentatge, els resultats de l’informe de l’OCDE li permeten afirmar a Daniel Gabarró en el seu llibre que, contràriament a la creença força estesa que la metodologia és la causa principal del fracàs escolar, aquesta és irrellevant, ja que permet millorar només en un 6% els resultats acadèmics.

Experiències de coeducació a tres centres de la ciutat
En el marc de la jornada s'han donat a conèixer les experiències de tres centres de la ciutat que treballen la identitat de gènere: l’EBM El Tren, l’Escola Barrufet i l’Institut Manuel Carrasco i Formiguera.

L'administració treballa per la coeducació
A la jornada també s’ha pogut constatar que des de l’administració també s’està treballant per la coeducació. La responsable de polítiques de gènere i altres programes transversals al Departament d’Educació, Lluïsa Jiménez i Gusi, ha presentat el Pla Polítiques de Gènere del Departament d’Educació i Carmen Mañas, del Departament deTreball, ha presentat els materials “Ni més ni menys, iguals”, adreçat a l’alumnat d’educació secundària, que el seu departament ha elaborat conjuntament amb el d’Educació per a treballar l’orientació personal i professional sense estereotips de gènere. Per acabar, Montserrat Guri, directora d’Escolarització, Serveis Educatius i Innovació Educativa del Consorci d’Educació ha explicat com s’està començant a treballar la coeducació i el gènere desde tots els àmbits i col•lectius de la institució.

Durant la jornada diferents entitats de la ciutat que treballen des de la coeducació, la igualtat d’oportunitats, les noves masculinitats i la diversitat sexual a les aules han exposat els seus recursos en el marc de la jornada.